لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

سفر دستکم یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی به عراق برای اربعین


حضور زائران شیعه در کربلا در مراسم اربعین
حضور زائران شیعه در کربلا در مراسم اربعین

به گزارش خبرگزاری تسنیم روز شنبه مراسم عزاداری اربعین در حسینیه امام خمینی با حضور آقای خامنه‌ای برگزار شد. تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نوشت در این مراسم عده‌ای دانشجو، دانشگاهی به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، اربعین در کربلا و آغاز بازگشت زائران، خبر اصلی رسانه‌های جمهوری اسلامی بود. مقام‌های جمهوری اسلامی شمار ایرانیان به عراق رفته را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کردند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور روز شنبه به شبکه خبر جمهوری اسلامی از جمله گفت:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:38 0:00
لینک مستقیم

«حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر اعزام شده. تاکنون ۲۵۶ هزار نفر برگشتند و وارد کشور شدند. مجموعا حدود ۱۷۷۰ دستگاه کمک کند به ناوگان حمل و نقل کشور عراق برای انتقال زائران ایران از کربلا و نجف به مرز.»

به گفته خبرنگار شبکه خبر جمهوری اسلامی در کربلا بسیاری از هزینه‌ها و خدمات به زائران را شهرداری تهران بر عهده دارد.

دولت عراق با کاهش روادید ۸۰ دلاری برای ایرانیان به یک دلار در عمل ایرانیان را برای سفر به عراق ترغیب کرد
موید الحیدری

در این گزارش آمده است: «خدماتی که در شهر کربلا داده می‌شود، شهرداری تهران در حال خدمات دهی است به زائران، از خدمات شهری گرفته تا برقراری موکب‌هایی در سراسر مسیر از شهر نجف، حله، بغداد تا رسیدن به کربلا به زائرین خدمات می‌دهند. از جمله غذا. خدمات شهری شهر کربلا هم به عهده شهرداری تهران است.»

آمارهای منتشر شده در چند روز گذشته درباره شمار زائرانی که در راه کربلا بوده و هستند بسیار متفاوت و میان ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر در نوسان اند. «موید الحیدری» خبرنگار بخش عراقی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، که این موضوع را در ارتباط با همکاران خود در عراق در چند روز گذشته دنبال کرده‌است، به رادیو فردا می‌گوید:

«در وهله اول من فکر می‌کنم این ارقام آمارهایی نیستند که ناشی از شمارش و سنجش سیستماتیک باشد. آمار رسمی دو روز پیش که از سوی وزیر دفاع عراق که سنی مذهب است حاکی از آن بود که ۱۷ میلیون زائر در راه کربلا هستند. اما باید توجه کنیم که این آمار اگر به واقعیت نزدیک باشد مربوط به شمار زائران در یک مدت زمان دو تا سه هفته و دربرگیرنده رفت‌وآمدهایی است که در این مدت صورت می‌گیرد. به هر حال گردهمایی اربعین امسال بزرگترین گردهمایی شیعیان در عراق در چنین مراسمی است. باید به این نکته هم توجه داشت که گردهمایی امسال شیعیان پیامی سیاسی به داعشی‌ها است که ما هستیم و از شما نمی‌ترسیم.»

آقای الحیدری درباره حضور گسترده زائران ایرانی در عراق هم می‌گوید حذف روادید و دادن خدمات مجانی می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ترغیب ایرانیان برای سفر به عراق شده‌است: «دولت عراق با کاهش روادید ۸۰ دلاری برای ایرانیان به یک دلار در عمل ایرانیان را برای سفر به عراق ترغیب کرد و ایرانیان نیز بدون پرداخت هزینه روادید از سرویس و خدمات مجانی مانند غذا و رفت‌وآمد و غیره هم برخوردارند.»

حسن یوسفی اشکوری دین پژوه مقیم آلمان با اشاره به سیاسی بودن گردهمایی اربعین و تاریخ سیاسی آن به رادیو فردا می‌گوید: «ریشه اربعین برمی‌گردد به نخستین تجمعی که بر مزار شهدای کربلا در آنجا اتفاق افتاده. بعدها هم البته این دیگر سنت شده؛ ولی در عین حال در قرن اول و دوم چنان این آداب مربوط به عزاداری عاشورا و اربعین اهمیتی نداشته؛ ولی از قرن چهارم پنجم به بعد است، از زمان آل بویه، که اینها به صورت کارناوال در می‌آید، در خیابان‌ها و عزاداری‌های پرسروصدا و پرطمطراقی با نشانه‌های مشخص در می‌آید. آنها هم اتفاقا انگیزه سیاسی پشتش بود. به خاطر اینکه آل بویه می‌خواستند از این طریق ضرب شصتی به رقبای سنی خود در بغداد نشان دهند.»

خبرگزاری مهر روز شنبه مراسم برگزاری اربعین در عراق را «بزرگترین تجمع بشری در جهان» خواند که باعث ترسی از این در وجود به نوشته مهر «دشمنان اسلام» شده‌است.

XS
SM
MD
LG