لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

سیاست و خشونت؛ بازی فوتبال ناتمام صربستان با آلبانی


صحنه ای از بازی ناتمام دو تیم
صحنه ای از بازی ناتمام دو تیم

جنجالی‌ترين بازی از مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا شامگاه ۲۲ مهرماه در بلگراد برگزار شد که نخستين سفر آلبانی به صربستان از سال ۱۹۶۷ بود. اين مسابقه به دليل خشونت بازيکنان دو تيم و درگيری‌های درون زمين، نيمه تمام ماند.

در مرحله مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۶ اروپا، آلمان پس از شکست مقابل لهستان، در بازی خانگی در برابر ايرلند هم متوقف شد تا شگفتی بزرگ ديگری برای قهرمان جهان رقم بخورد. اما جنجالی‌ترين مسابقه در صربستان برگزار شد که نخستين سفر آلبانی به بلگراد از سال ۱۹۶۷ بود.

ديدار صربستان و تيم تازه اوج گرفته آلبانی تا دقيقه ۴۴ در نيمه اول بدون گل جريان داشت. در اين لحظه درگيری بازيکنان دو تيم شروع شد و طی چند ثانيه چنان شدتی يافت که مارتين اتکينسون داور انگليسی مجبور شد در سوت خود بدمد و بازی را نيمه تمام بگذارد.

سپ بلاتر رييس فيفا در واکنش به اتفاقات جنجالی در بلگراد گفته است: «فوتبال هرگز نبايد به ابزاری برای رساندن پيام‌های سياسی تبديل شود. من به شدت اتفاقات شب گذشته در بلگراد را محکوم می‌کنم.»

با توجه به اينکه آلبانی و صربستان از لحاظ سياسی اختلافاتی چشمگير دارند، تصميم گرفته شده بود تا برای جلوگيری از هرگونه درگيری قابل پيش‌بينی، از ورود آلبانيايی‌ها به ورزشگاه پارتيزان بلگراد جلوگيری شود. اما اين تمهيد هم برای مقابله با جنجال، کافی نبود.

در واپسين ثانيه‌های نيمه نخست در حالی که بازيکنان هر دو تيم در اين بازی حيثيتی، سختکوشانه می‌دويدند و رقابتی پاياپای را با تساوی بدون گل دنبال می‌کردند، هواداران آلبانيايی از بيرون ورزشگاه، ترفند ويژه‌ای بکار بردند تا جايشان در ورزشگاه خالی نباشد.

آنها پرچم کوسوو را همراه با تصاوير ديگری که روی آن نقش بسته بود، از جمله رهبران ملی آلبانی، از طريق هواپيمای اسباب‌بازی کنترل شونده، بر فراز زمين به پرواز درآوردند. منور آتشينی هم روی زمين چمن ورزشگاه فرود آمده بود.

سطح ارتفاع هواپيمای بدون سرنشین اسباب بازی چنان پايين آمد که استفان ميترووچ بازيکن صربستان با گرفتن پرچم، اقدام به جداکردن آن از هواپيما کرد. بلافاصله بازيکنان آلبانی با عصبانيت به سمت او دويدند.

بازيکنان دو تيم با يکديگر درگير شده و نيمکت‌نشينان دو تيم نيز با صندلی و اشيای ديگری که در دست داشتند، وارد دعوا شدند. برخی تماشاگران نيز خودشان را به محل نزاع روی مستطيل سبز رساندند.

مسئولان مسابقه بعد از ۵۰ دقيقه با وجود اينکه اعلام شده بود بازی ادامه خواهد يافت، پايان مسابقه را اعلام کردند.

پس از اينکه بازيکنان ذخيره صربستان و مربی اين تيم ديک ادووکات وارد زمين شدند، معلوم شد مسابقه ادامه نخواهد يافت. برانيسلاو ايوانوويچ کاپيتان صربستان گفت: ما می‌خواستيم به بازی ادامه دهيم اما بازيکنان آلبانی گفتند که از نظر روانی قادر به ادامه بازی نيستند.

«جيووانی دی بياتزی» سرمربی ايتاليايی تيم آلبانی هم از آسيب ديدگی چهار بازيکن تيمش خبر داد و گفت: به خاطر حمله فيزيکی نيروهای امنيتی ورزشگاه، به يوفا شکايت کرده‌ايم.

فدراسيون فوتبال آلبانی به توصيه اتحاديه فوتبال اروپا بليت مسابقه را به هواداران اين کشور نفروخت اما ده‌ها نفر از اين افراد که بيشتر از منطقه کوسوو و مونته‌نگرو بودند، توانستند وارد ورزشگاه شوند. در طرف مقابل، هواداران صربستان هنگام نواخته شدن سرود ملی آلبانی، هو کردند.

نخست وزير آلبانی با ارسال نامه‌ به همتای صربستانی خود از تامين امنيت اعضای تيم و همراهان تيم کشورش ابراز نگرانی کرد. حضور هزاران نفر در فرودگاه پايتخت آلبانی برای استقبال از اعضای تيم ملی فوتبال اين کشور از ديگر حواشی اين مسابقه بود.

هواداران هر دو کشور صربستان و آلبانی در ايجاد درگيری هنگام برگزاری مسابقات فوتبال سابقه دارند. اکتبر ۲۰۱۰ بازی ايتاليا و صربستان در مقدماتی جام ملت‌های اروپا به دليل خشونت هواداران صربستان نيمه تمام ماند و يوفا نتيجه را ۳ بر صفر به سود ايتاليا اعلام کرد.

صربستان استقلال کوسوو را به رسمیت نشناخته است. بيشتر جمعيت کوسوو را آلبانيايی‌ تبارها تشکيل می‌دهند. هفت نفر از بازيکنان آلبانی هم متولد کوسوو هستند.

بازی های دیگر

در ساير بازی‌ها، آلمان در خانه پذيرای ايرلند بود که اين ديدار با تساوی يک بر يک به پايان رسيد. شاگردان يوآخيم لو در نيمه نخست يک بار تير دروازه حريف را به لرزه در آوردند.

لو در نيمه دوم لوکاس پودولسکی را به جای ماتياس گينتر به ميدان فرستاد. آنها در دقيقه‌ ۷۱ توانستند دروازه‌ حريف خود را باز کنند. تونی کروس با شوت زمينی طلسم دروازه ايرلند را شکست.

اما جان اوشی مدافع سابق منچستريونايتد در ثانيه‌های پايانی موفق شد تيمش را به گل تساوی برساند تا ايرلند نيز مثل لهستان هفت امتيازی شود و به دليل تفاضل گل بهتر در صدر جدول گروه قرار گيرد. آلمان مانند اسکاتلند چهار امتيازی شد تا فعلا در رده سوم بايستد.

در ديگر ديدار حساس برگزار شده پرتغال به مصاف دانمارک رفت که اين ديدار با برتری يک بر صفر پرتغالی‌ها همراه بود. شاگردان فرناندو سانتوس پس از شکست خانگی در برابر آلبانی، با تک گل کريستيانو رونالدو در ثانيه‌های پايانی موفق شدند سه امتيا‌ز ارزشمند اين ديدار را تصاحب کنند.

جبل الطارق در خانه با سه گل مغلوب گرجستان شد. لهستان در برابر اسکاتلند به تساوی ۲-۲ رضايت داد. سان مارينو هم در خانه چهار گل خورد تا سوئيس به نخستين پيروزی‌اش دست يابد.

فنلاند نيز متحمل شکست خانگی شد و ۲-۰ به رومانی باخت. همين اتفاق با همين نتيجه برای يونان رقم خورد و آنها مغلوب تيم اوج گرفته ايرلند شمالی شدند. در شب ناکامی ميزبان‌ها، جزاير فارو هم با يک گل به مجارستان باخت.

XS
SM
MD
LG