لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

هشدار گوگل به کاربران در معرض حمله دولتی


شرکت گوگل اعلام کرده که سيستم ويژه ای را برای اطلاع رسانی به آن دسته از کاربران اينترنتی که هدف حمله هکرهای دولتی قرار دارند، راه اندازی کرده است.

به نوشته روزنامه «گاردين»، شرکت گوگل گفته است هرگاه متوجه انجام حمله هکری عليه کاربران سرويس ای ميل گوگل، يعنی همان «جی ميل»، شود اين کاربران را درجريان قرار خواهد داد.

تصميم اخير گوگل از آن جهت اهميت دارد که ميليون ها نفر خبرنگار و فعال حقوق بشر در سراسر جهان در ميان کاربران سرويس «جی ميل» به چشم می خورند و تنها چند هفته پيش بود که بلاگرهای روسی گفتند که مهاجمان سايبری مرتبط با کاخ کرملين، در پی انتخاب مجدد ولاديمير پوتين آنها را هدف حملات خود قرار داده اند.

«اريک گروسه»، معاون مهندسی امنيت شرکت گوگل در مطلبی بر روی وبلاگ گوگل نوشته است «ما به طور مداوم روی سيستم هايمان به دنبال فعاليت های مشکوک، به ويژه تلاش اشخاص ثالث برای ورود غيرمجاز به حساب کاربران، می گرديم.»

وی می افزايد: «وقتی اطلاعات خاصی دريافت کنيم – چه از طريف کاربران و چه از طريق تلاش های نظارتی خودمان – پيام های هشدارآميزی را در معرض ديد کاربر قرار می دهيم و در همين حال موانع خاصی را برای بازداشتن مهاجمان فعال می کنيم.»

معاون مهندسی امنيت گوگل همچنين گفته است: «امروز، برای گروهی از کاربران گوگل که ممکن است هدف حملات دولتی قرار گرفته باشند، گام تازه ای برداشتيم.»

البته گوگل توضيحی نداده که به چه ترتيبی تشخيص خواهد داد که مهاجمان دولتی حساب کاربری کسی را مورد دستبرد قرار داده اند. در اعلاميه اين شرکت تنها به ذکر اين نکته اکتفا شده است که «تحليل های دقيق و گزارش های قربانيان اين قبيل تهاجم ها حاکی از انجام تحرکات سازمان يافته است.»

معاون مهندسی امنيت گوگل اضاف می کند: «به باور ما اين وظيفه ماست که به کاربران درباره حملات در جريان يا امکان وقوع آن اطلاع رسانی کنيم تا بتوانند از اطلاعاتشان حفاظت کنند.»

تاکنون انگشت اتهام مسئوليت حملات سايبری عليه فعالان حقوق بشری و خبرنگاران، متوجه هکرهای دولتی در کشورهايی از جمله چين، روسيه و چندين کشور در خاورميانه بوده است.

چين و روسيه اين اتهامات را رد کرده اند. دخالت احتمالی حکومت چين در حساب کاربران «جی ميل» آن کشور موجب شد که گوگل در سال ۲۰۱۰ دفتر خود را در شهر پکن به حالت نيمه تعطيل در آورد.

ما مه سال جاری ميلادی نيز، گوگل اعلام کرد که هر زمان جست و جوی عباراتی خاص کاربران چينی را در معرض سانسور يا هدف نيروهای امنيتی اين کشور قرار دهد، به اين کاربران هشدار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG