لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

جایزه ۵ میلیون دلاری گوگل به صندوق جهانی حیات وحش رسید


در پنج سال گذشته تعداد کرگدن های کشته شده در آفریقای جنوبی از ۱۳ به ۵۸۸ رسیده است
در پنج سال گذشته تعداد کرگدن های کشته شده در آفریقای جنوبی از ۱۳ به ۵۸۸ رسیده است
صندوق جهانی حیات وحش (WWF) که یک سازمان حامی محیط زیست بین‌المللی است، جایزه‌ای پنج میلیون دلاری از شرکت گوگل دریافت کرده است.

به نوشته سایت «گرینر آیدیال»، شرکت گوگل می‌گوید جایزه «تأثیر جهانی» را در زمانی حساس و به منظور حفظ بقای گونه‌های جانوری در خطر انقراض، به صندوق جهانی حیات وحش اهدا کرده است.

گوگل در بلاگ رسمی خود فلسفه بنیان‌گذاری مجموعه جوایز «تأثیر جهانی» را بدین‌گونه شرح می‌دهد: «فن‌آوری تأثیر شگرفی بر زندگی ما انسان‌ها گذاشته- از سرعت انجام کارها گرفته تا نحوه ارتباطمان با دیگران. با این همه، ابعاد نوآوری‌ها در رشته‌های پزشکی، بازرگانی و ارتباطات [به شکلی نامتوازن] از پیشرفت‌های مشابه در بخش غیرانتفاعی پیشی گرفته است.»

در ادامه آمده است: «ازین رو، ما با اهدای مجموعه جوایز "تأثیر جهانی" درصدد آن هستیم که کمک و حمایت خود را در اختیار آن دسته سازمان‌هایی قرار دهیم که با استفاده از فن‌آوری و روش‌های نوآورانه رویارویی با سخت‌ترین چالش‌های پیش روی بشریت را در دستور کار خود داده‌اند: از حسگرهای آنی که میزان پاکی آب را تحت نظارت دایم قرار می‌دهند تا بارکُدگذاری "دی ان ای" با هدف توقف قاچاق حیوانات زنده. به همین منظور در نخستین سری از جوایز یاد شده در مجموع مبلغ ۲۳ میلیون دلار را در اختیار هفت سازمان دست اندرکار ایجاد تحول در جهان قرار می‌دهیم.»

شرکت گوگل با اشاره به اهدای جایزه پنج میلیون دلاری به صندوق جهانی حیات وحش اعلام کرده که هدفش «ایجاد چتری از فن‌آوری برای حفاظت از حیات وحش در معرض خطر انقراض» بوده است. حیات وحشی که از جمله «گونه‌های جانوری در خطری مانند فیل، کرگدن و ببر» را شامل می‌شود. گوگل می‌گوید در نظر دارد با استفاده از فن‌آوری دیدبانی هوایی رصد شکارچیان غیرقانونی و قاچاقچیان را آغاز کند. این شرکت همچنین فن‌آوری نشانه‌گذاری حیوانات و پشتیبانی نرم‌افزاری مراکز داده‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای نگهبانی حیات وحش را نیز در اختیار نهادهای مربوطه قرار خواهد داد.

در بلاگ رسمی گوگل درباره دلیل انتخاب صندوق جهانی حیات وحش به عنوان یکی از دریافت‌کنندگان جایزه تأثیر جهانی به نیاز این نهاد به خرید فن‌آوری های جدید برای مبارزه با قاچاق حیوانات اشاره شده است: «تخمین زده می‌شود که ارزش مالی تجارت غیرقانونی حیوانات سالیانه بین هفت تا ۱۰ میلیارد دلار باشد. نوعی از سوداگری که علاوه بر مواجه ساختن گونه‌های جانوری با خطر انقراض، موجبات نابودی تدریجی اکوسیستم را فراهم آورده، شادابی طبیعت نواحی مختلف را زایل کرده و امنیت منطقه را نیز تهدید می کند. صندوق جهانی حیات وحش با استفاده از جایزه پنج میلیون دلاری خود، حسگرهای مخصوص و فن‌آوری نشانه گذاری حیوانات را خریداری خواهد کرد.»

به نظر می‌رسد اهدای جایزه گوگل در زمان مناسبی صورت گرفته باشد چرا که در سال‌های اخیر میزان قاچاق حیوانات به شدت افزایش یافته و بر اساس گزارشی از شبکه جهانی بی بی سی، «در جریان یک سال گذشته حملات شکارچیان و قاچاقچیان به حیوانات، از جمله کرگدن‌ها، رشدی فزاینده» را شاهد بوده است. بر این اساس، تنها در پنج سال گذشته تعداد کرگدن‌های کشته شده در آفریقای جنوبی از ۱۳ به ۵۸۸ مورد رسیده است.
XS
SM
MD
LG