لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

حساب توئیتری دختر رییس جمهوری ازبکستان مسدود شد


اسکرین شاتی از صفحه کاربری گلنارا کریموا
اسکرین شاتی از صفحه کاربری گلنارا کریموا
حساب توييتری که «گلنارا کريموا» دختر ريیس جمهوری ازبکستان در آن فعال بود و گزارش شده توييت های دردسرسازی در مورد خانواده اش می فرستاد، غيرفعال شده است.

کريموا در روز ۲۱ نوامبر، پنجشنبه ۳۰ آبان در پيامی در توييتر نوشت که اين حساب را معلق کرده و از تمامی کسانی که او را در اين مدت تعقيب کرده اند، تشکر کرد. هيچ توضيح بيشتری هم نداده است.

گفته می شود خانم کريموا که ۴۱ ساله است و يک بار ديپلمات بوده و بعد ستاره پاپ و بعد طراح مد، از يکی از نامزدهای احتمالی جانشينی پدرش است. اسلام کريموف، رييس جمهوری ازبکستان از سال ۱۹۸۹ اين سمت را در اختيار دارد.

اما در هفته های گذشته تغييرات جدی در زندگی خانم کريموا روی داده است. محافظانش را از دست داد، مقامات شماری از نزديکان او را دستگير کردند و شبکه های تلويزيونی و راديويی او بسته شده است. گزارش شده شماری از نهادها مانند «فوروم مالی» او تحت بررسی و تحقيق قرار گرفته و حساب های بانکی گروه رسانه ای او «ترا گروپ» مسدود شده است.

ساعاتی پيش از معلق کردن حساب توييتر خود، خانم کريموا گفته بود پروژه های رسانه، موسيقی و اجتماعی او برای «واگذاری مناسب» است.

در توييت های ديگری او مادرش، «تاتيانا کريموا» و «تيمور تيليايف» شوهر خواهر جوانترش را مورد سرزنش قرار داده بود که موجب بروز برخی مشکلات درون فاميلی شده اند.

در ماه سپتامبر، شهريورماه، «لولا کريموا» خواهر جوانتر گلنارا در گفت وگو با بی بی سی گفته بود مدت ۱۲ سال است که با خواهرش حرف نزده است و اين دو هيچ رابطه خوب فاميلی با هم ندارند.

در يکی از توييت هايش گلنارا گفته بود فعاليت های او هيچ وقت مورد حمايت بخش مونث خانواده اش نبوده و اين که فعاليت های دوسال اخير مادرش، باعث بروز نگرانی در خانواده شده است.

کريموا نوشته بود که فعاليت های پنهانی مادرش در واردات کالا از چين ترکيه و امارات متحده عربی باعث شد پسردايی اش «اکبرعلی عبدالله يف» اوايل سال جاری به زندان بيافتد.

کريموا همچنين گفته بود «روحيه آزاد» و «توانايی اش برای شاد بودن در زندگی»، برای فاميل او قابل درک و ارتباط نيست. وی پيشتر در يک توييت گفته بود شماری از اعضای پروژه جوانان او با نام «صدای آينده» به اتهام هايی چون افراط گرايی، دستگير شده اند.

وی همچنين در پيام ديگری گفته بود اين هفته در تاشکند در ايستگاه پليس بوده تا تلاش کند همکاران او آزاد شوند. شماری از رسانه های در روسيه، اوکراين و آسيای ميانه با انتشار عکس های او در اداره پليس گزارش داده بودند که او دستگير شده است.

خانم کريموا همچنين در توييت های اخير خود گفته بود نهادها و سازمان های مرتبط به او تحت تحقيق وبازرسی قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG