لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

«خوشبینی محتاطانه» ارتش اسراییل در مورد توافق هسته‌ای با ایران


يک فرمانده ارشد نیروهای مسلح اسرائیل در یک موضع‌گیری جدید با لحن مثبت و به صورت محتاطانه از توافق جامعه بین‌المللی با ایران برای مهار برنامه‌های هسته‌ای تهران استقبال کرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور همواره برای تحمیل شروط سخت‌تری به ایران فعالیت کرده است.

به گزارش روز ۱۴ خرداد خبرگزاری رویترز، چند رسانه اسرائیلی به نقل از یک منبع نظامی ارشد بدون ذکر نام او گفتند که اگر این توافق در پایان ماه ژوئن حاصل شود، جهت‌گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران را روشن خواهد کرد.

کشورهای غربی از احتمال توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران نگران هستند. ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

این فرمانده نظامی اسرائیلی که نامی از او برده نشده، گفت در مقطع کنونی شروط تعیین شده توسط قدرت‌های جهانی، از جمله افزایش بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران و یا کاهش میزان تولید اورانیوم در آن کشور «این احتمال را به وجود آورده که خطر ناشی از برنامه‌ هسته‌ای ایران در سال‌های آینده کاهش يابد».

یک منبع رسمی در نیروهای مسلح اسرائیل اظهار =نظرهای این مقام را برای خبرگزاری رویترز تایید کرده و گفت که این موضع‌گیری بیان کننده دیدگاه عالی‌ترین سطوح فرماندهی نیروهای مسلح اسراییل است.

دولت حاکم بر اسرائیل، ایران را بزرگترین خطر برای موجودیت خود می‌داند. دولت اسراییل به نخست وزیری بنيامين نتانیاهو در سال‌های اخیر به شکل فعالی با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کرده و خواستار اعمال محدودیت‌های شدیدتری بر برنامه هسته‌ای تهران بوده است.

اما شماری از فرماندهان نظامی اسرائیل پیشتر گفته‌ بودند که مهمترين خطر بالقوه از سوی ایران نه برنامه‌ هسته‌ای، که درگیری با گروه‌های مسلح مورد حمایت تهران در لبنان، سوریه یا باریکه غزه است.

علاوه بر اسراییل، کشورهای عربی منطقه خلیج فارس نیز از توافق هسته‌ای ایران با جامعه بین‌المللی ابراز نگرانی کرده‌اند.

قطر: اطمینان داده‌اند توافق هسته‌ای با ایران همه جانبه و قابل اتکا خواهد بود

در همین حال، خالد بن‌محمد العطیه، وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز در برخورد با ایران لحن مصالحه‌جویانه‌ای داشت و گفت: «قدرت‌های غربی اطمینان داده‌اند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران همه جانبه و قابل اتکا خواهد بود».

وزیر خارجه قطر گفت: «به خاطر منافع ایران و مردم آن کشور ما نیز طرفدار یک چنین توافقی هستیم و شاید آن‌ها (ایرانی‌ها) بتوانند به مسائل دیگری مثل توسعه و رونق اقتصادی برای کل منطقه بپردازند که ما نیز خواستار آن هستیم».

آقای العطیه گفته است: «طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای (با ایران) با این هدف مذاکرات را ادامه می‌دهند که در نهایت یک توافق قابل اتکا به دست یاید. ما به متحدان خود شکی نداریم. دولت‌های آمریکا و فرانسه به طور مشخص در این مورد به ما تضمین داده‌اند».

XS
SM
MD
LG