لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

نمايشگاه «ويکتور هوگو در تبعيد» در بروکسل

در سال ۱۸۴۸ ميلادی و پس از سقوط سلطنت لويی فيليپ و آغاز جمهوری دوم فرانسه، ويکتور هوگو وارد پارلمان می شود. سه سال از دوران نمايندگی او نگذشته بود که در دومين روز ماه دسامبر ۱۸۵۲، ناپلئون بناپارت، رئيس جمهوری وقت، پارلمان را منحل کرده و نظام جمهوری را به پادشاهی تغيير می‌دهد. در پاسخ به کودتای بناپارت، هوگو که از رهبران چپ پارلمان بود، اعلام مبارزه مسلحانه می‌کند. درخواست او با استقبال اندک شهروندان رو به رو می‌شود و دولت نيز اعتراضات نه چندان زياد مخالفان را به شدت سرکوب می‌کند. پس از اين ناکامی، دوران تبعيد بلند مدت اين شاعر و نويسنده آغاز می‌شود.

در اين نمايشگاه غير از اشعار، رمان‌ها و طراحی‌های هوگو، نامه‌های شخصی و خانوادگی او هم به نمايش درآمده است. از جمله اين نامه‌ها، نامه ژوليت معشوقه اوست که در تاريخ ۱۶ و ۱۷ فوريه ۱۸۶۳ و به مناسبت ۳۰امين سالگرد باهم بودنشان نوشته شده است (عکس شماره ۹). در نامه عاشقانه ژوليت که همراه با يک گل رز سرخ ارسال شده، آمده است که «۳۰ سال عشق مانند يک روز دوست داشتنی بدون وقفه گذشت.»

نمايشگاه «ويکتور هوگو در تبعيد» تحت مديريت «لورا هوگو» از نوادگان ويکتور هوگو تا تاريخ ۲۹ مارس ۲۰۱۵ در موزه «نامه‌های دست نوشته» شهر بروکسل ادامه خواهد داشت. عکس و گزارش از: محسن صالحی در بروکسل

بیشتر

XS
SM
MD
LG