لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

ماهیگیر هندی: کشتی آمریکایی بدون اخطار به ما شلیک کرد


یکی از سرنشینان قایق تندروی ماهیگیری که در جریان شلیک کشتی آمریکایی زخمی شده، روز سه شنبه گفت، از این کشتی هیچ پیام اخطاری دریافت نکرده و فقط به آن ها ناگهان شلیک شده است.

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد پس از این که یک قایق سه موتوره، در نزدیکی بندر «جبل علی» به اخطارهای داده شده بی توجهی کرد، مورد اصابت گلوله های کالیبر۵۰ قرار گرفت. در این حادثه یک تن کشته و سه تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نسخه کامل اخطارها و پیام های رد و بدل شده که به صورت آنلاین در وبسایت نیروی دریایی آمریکا منتشر شده، نشان می دهد از فاصله ۹۰۰ ياردی – ۸۲۰ متری – اخطار به قايق تندرو داده شده و چند پيام اعلام شده و وقتی به يکصد ياردی يا ۹۰ متری رسيده، به آن شلیک شده است.

قایق موتوری یاد شده از بالا سفید رنگ و از پایین تیره رنگ است و هیچ نشان نظامی بر آن دیده نمی شود و طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، هیچ دستگاه بی سیم یا تماس رادیویی هم روی آن نصب نشده و فاقد تشکیلات ارتباط رادیویی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم قایق های تندرو دارد ولی در این منطقه بیشتر ماهیگیران از قایق های تندرو استفاده می کنند.

این گزارش می گوید کنسول هند با زخمی های این حادثه دیدار کرده و سفیر هند در امارات متحده عربی گفته این قایق از سفر ماهیگیری در حال بازگشت بوده که سر راه کشتی آمریکایی قرار می گیرد.

«ام کی لوکش»، سفیر هند در امارات می گوید: «این ماهیگیران می گویند هیچ اخطاری نگرفته بودند ولی ما هنوز مشغول بررسی مسئله با مقامات هستیم تا ابعاد دقیق مسئله مشخص شود.»

«داهی خلفان تمیم» رییس پلیس دبی هم به آسوشیتد پرس گفته است: «بررسی ها اولیه و تحقیقات ما می گوید قایق ماهیگیری راه درست را می آمده وخطری متوجه کشتی آمریکایی نکرده است.» این گزارش می گوید شماری از رسانه های محلی گفته اند این تیراندازی، «اشتباهی» انجام گرفته است.

«نانسی پاول» سفیر آمریکا در هند از بروز این حادثه ابراز تاسف کرده و قول داد نیروهای آمریکایی تحقیق مفصل و کاملی در این زمینه انجام خواهند داد. هند هم به طور جداگانه از امارات متحده عربی درخواست کرده در این مورد تحقیق کند.

«گرگ رایلسون» سخنگوی ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکایی در بحرین حاضر به واکنش به گفته های ماهیگیران نشده و فقط گفته کشتی های آمریکایی طبق استاندارد و برنامه مشخص خود عمل می کنند.

وی افزود: «کشتی های امریکایی حق دفاع برای هرگونه خطر احتمالی را دارند و در صورتی که هر قایقی بخواهد وارد حریم آن ها وارد شود، به آن واکنش نشان خواهند داد.»

ستوان رایلسون روز دوشنبه و پس از این حادثه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «پس از بی توجهی خدمه اين قايق کوچک به اخطارهای ناو سوخت رسان «راپ هانوک» و نزديک شدن به اين ناو، ملوانان حاضر بر عرشه اين ناو با تيربار کاليبر ۵۰ به سوی اين قايق شليک کردند.»

اين سخنگو تصريح کرده است، ملوانان حاضر برعرشه اين کشتی بارها به سرنشينان اين قايق اخطار داده و خواستار تغيير مسير ان شده بودند ولی آنان به اين اخطار ها توجهی نکردند.
XS
SM
MD
LG