لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

روسیه: دو طرف مواضع سختی دارند و دشوار بتوان آنها را به هم نزدیک کرد


معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه و در جریان مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران در مورد فعالیت های هسته ای ایران گفت که دو طرف را خیلی دشوار بتوان به نوعی توافق رساند چون مواضع آنها متفاوت و پیچیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریابکف گفت: غامض ترین مسئله، مواضع سخت و دشوار دو طرف است و نمی‌توان به این راحتی این دو را به هم رساند.

یک مقام ایرانی هم پس از چند ساعت گفت وگو و بدون این که نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «فضای مذاکرات مثبت نیست و دو طرف برای این که چارچوبی برای مذاکرات پیدا کنند، هنوز اختلاف نظر جدی دارند.»

گزارش‌ها حاکی است در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک که پس از استانبول و بغداد، دوشنبه انجام شد، ایران همچنان بر حق خود برای غنی‌سازی پای می‌فشارد و غرب خواهان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران است.

خبرگزاری های فارس، مهر و ایرنا که با هیات ایرانی راهی مسکو شده‌اند، گزارش می‌دهند که طرف مقابل فقط روی توقف غنی‌سازی تاکید دارد در حالی که ایران می‌خواهد بداند در چه خطی قرار است این مذاکرات انجام شود و اگر قرار است امتیازی داده شود، در ازای آن چه چیز دریافت خواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون مذاکرات را با این حال مثبت خواند و در مورد تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در بخش نفت که قرار است از دو هفته دیگر اجرایی شود گفت: «مذاکرات تاثیری بر آن تحریم‌ها نخواهد داشت و آن را لغو نخواهد کرد.

اتحاديه اروپا قرار است از روز اول ژوئيه- ۱۱ تيرماه- واردات نفت از ايران را تحريم کند. مايکل مان که در مذاکرات مسکو درباره این موضوع تصميم‌گيری نخواهد شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، «طرف غربی در مذاکرات ايران همچنان بر توقف غنی سازی ۲۰ درصد اصرار دارد اما تيم مذاکره کننده ايران بر ايجاد يک چارچوب کلان برای ادامه مذاکرات تاکيد دارد که فراتر از طرح درصد در موضوع غنی سازی است.»

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو مذاکره کننده پس از انجام مذاکرات گفت که ايران يک راهبرد مذاکرات با سه جهت را در پیش دارد و تلاش می‌کند بر اساس موارد مشخص و مبتنی بر ان پی تی – معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی–یک برنامه مشخص راهبردی پیدا کند.

در گفت‌و‌گوهای ماه گذشته ايران و گروه پنج به علاوه يک که در بغداد، پايتخت عراق، انجام شد شش قدرت جهانی پيشنهادی را مطرح کردند که بر اساس آن، ايران غنی سازی اورانيوم در مقياس ۲۰ درصد را متوقف کند؛ بخشی از توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصدی خود را به خارج
منتقل نماید و فعاليت غنی‌سازی در پايگاه‌های زيرزمينی نظير فردو را به حال تعليق در آورد.

اين قدرت‌ها در مقابل متعهد می‌شدند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در راکتور تحقيقاتی تهران در اختيار ايران قرار دهند، در زمينه امنيت هسته‌ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپيماهای تجاری را به ايران بفروشند.

خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشته دو طرف روز اول مذاکرات خود در مسکو را بدون نتیجه پایان دادند و حاضر نشدند هیچ نوع نرمش و انعطافی در مقابل یکدیگر نشان دهند. این مذاکرات روز سه شنبه قرار است دنبال شود.
XS
SM
MD
LG