لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

وزارت بهداشت ایران: انتقال ايدز از راه ارتباط جنسی محافظت نشده افزایش داشته است


عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تغيير الگوی انتقال ايدز از راه «ارتباط جنسی محافظت نشده»، اعلام کرد کماکان «تزریق میان معتادان» عامل اول انتقال ایدز در ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای صداقت روز دوشنبه یکم آبان ماه در حاشيه کنگره بين‌المللی «پژوهش‌های اچ آی وی، ایدز» دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «اصلی‌ترین عامل انتقال با تزریق است اما ارتباط جنسی محافظت نشده و نیز ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است.»

عباس صداقت گفته است: «با توجه به مشاهدات انجام شده در تغيير الگوی انتقال ايدز تاکيد ما بيشتر بر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهديد ديگر که به ويژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزايش استفاده از مواد روان‌‌گردان و محرک‌هاست، چرا که اين مواد به طور غيرمستقيم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.»

آخرین آمار مبتلایان در ایران

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در مورد آخرین آمار مبتلایان به اچ آی وی، ایدز در ایران گفته است: «حدود ۲۴ هزار مورد اچ آی وی، ايدز در کشور شناسايی شده‌اند.»

عباس صداقت گفت: «بر اساس مدل‌های رياضی تخمين زده می‌شود که حدود ۹۳ هزار مورد مبتلا به اين بيماری در کشور حضور دارند. به اين ترتيب حدود ۷۰ هزار مورد مبتلا در کشور وجود دارند که از وضعيت ابتلای خود آگاه نيستند. تعداد زيادی از اين ۷۰ هزار نفر را جوانان و نوجوانان تشکيل می‌دهند.»

وی افزود: «بر اساس آمار تجمعی، ۶۷ درصد علت انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقی بوده است و ۱۰ درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال ۹۰ الگوی انتقال از طريق روابط جنسی تغيير زيادی داشته است، به طوری که ۲۰ درصد موارد انتقال در سال ۹۰ از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.»

طبق آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت دولت جمهوری اسلامی ایران، آخرین آمار رسمی و طبق موارد ثبت شده در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۰ در کشور حاکی از ابتلای ۲۳ هزار و ۹۰۲ تن به بیماری ایدز بوده است.

به گزارش اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت، تا تاريخ یکم دی ماه سال ۱۳۹۰، در مجموع ۲۳۹۰۲ تن افراد مبتلا شناسايی شده‌اند که ۹۱درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکيل می‌دهند.

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت گفته است: «از تمام سازمان‌های مرتبط ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزيستی و دیگر سازمان ها درخواست داريم که به برنامه‌های کاهش آسيب بيش از پيش توجه شود و اين برنامه‌ها ادامه يابد تا با بازگشت موج دوم اين بيماری مواجه نشويم.»

آقای صداقت مرداد ماه سال پیش گفته بود که موج نخست ایدز در کشور از سال ۶۵ آغاز شده بود و یکی دو دهه موج دوم به طور عمده این بیماری در میان معتادان تزریقی و زندانیان شیوع یافت. وی با بیان اینکه موج سوم ایدز چند سالی است که در کشور آغاز شده، اظهار داشت در موج سوم اما «الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.»

سال گذشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، هشدار داده بود که حدود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور هستند و با افزایش رفتارهای پرخطر ممکن است در آینده ایران با آتشفشانی از بیماری ایدز روبرو شود.
XS
SM
MD
LG