لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

ايران سه - ژاپن صفر؛ خداحافظی فرهاد ظريف از تيم ملی واليبال


تيم ملی واليبال ايران در آخرين بازی از جام بين قاره‌ای توانست با نتيجه سه بر صفر، ژاپن ميزبان مسابقات را شکست دهد. اين نتيجه باعث شد ايران در جمع شش تيم شرکت کننده، بالاتر از آمريکا و ژاپن در رده چهارم قرار گيرد.

در پايان اين مسابقه فرهاد ظريف ليبروی تيم ملی واليبال ايران که پيش از اين اعلام کرده بود می‌خواهد از تيم ملی خداحافظی کند، با بوسيدن چهار گوشه زمين اين تصميم خود را عملی کرد. او در حالی از تيم ملی جدا شد که عنوان بهترين ليبروی مسابقات را نيز به خود اختصاص داد.

فرهاد ظريف ۳۱ ساله است و در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۱ آسيا نيز بهترين ليبروی مسابقات شده بود. او که اهل مشهد است، در تيم‌های صنام، پيکان، سايپا و کاله مازندران عضويت داشته. قهرمانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسيا، سه بار بهترين ليبروی آسيا و نايب قهرمانی نوجوانان جهان از جمله افتخارات اين بازيکن کليدی تيم ملی ايران است که حالا «ولاسکو» بايد به فکر جايگزينی او باشد.

ژاپن در دو سال اخير، شش مسابقه رسمی را به ايران واگذار کرده و پيش از اين دو بار در قهرمانی‌های آسيا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، جام‌جهانی ۲۰۱۱ و انتخابی المپيک لندن و انتخابی ليگ جهانی ۲۰۱۳ مغلوب ايران شده بود. در حالی که در دهه‌های پيشين، ايران بازنده مطلق جدال‌های رو در رو با ابرقدرت واليبال آسيا بود.

ژاپن که هفت بار قهرمان آسيا و شش مرتبه فاتح بازی‌های آسيايی شده، با گری ساتو سرمربی ژاپنی‌ - آمريکايی به مصاف ايران آمد. فدراسيون واليبال اين کشور برای ايجاد تحول در تيم ملی از تابستان امسال اين مربی ۵۸ ساله را به خدمت گرفته‌، اما حضور ساتو هم نوار شکست‌های ژاپن مقابل ايران را قطع نکرد و ميزبان جام بين قاره‌ای، باز هم مغلوب شاگردان «خوليو ولاسکو» شد.

برتری محسوس ایران

ساتو و تيمش که از بازی‌های گذشته خود حتی موفق به کسب يک امتياز هم نشده بودند، در توکيو اميد داشتند تا ضمن غلبه بر ايران، نخستين پيروزی خود را مقابل چشم هواداران‌شان جشن بگيرند. اما برتری ايران چنان محسوس بود که در گيم نخست و وقت استراحت فنی دوم با نتيجه ۱۶ بر ۶ پيش افتاده بود. اين گيم در پايان با حساب ۲۵ بر ۱۷ به سود ايران خاتمه پيدا کرد.

ست دوم را هم ايران با برتری آغاز کرد و در دفاع، سرويس و اسپک کم نقص بود. پاس‌های عالی سعيد معروف هم کفه برتری ايران را سنگين‌تر کرد تا ست دوم نيز با امتياز ۲۵ بر ۱۸ به سود ايران رقم بخورد. در ست سوم ژاپنی‌ها برای نخستين بار در امتياز ۴ بر ۳ پيش افتادند اما ايران خيلی زود جبران کرد و با آبشار شهرام محمودی به امتياز ۸ رسيد تا تيم‌ها به وقت استراحت فنی اول بروند. در طرف مقابل، بازيکنان ايران به خوبی اسپک‌های شيميزو را دفاع می‌کردند. اين گيم که در اغلب دقايق، مصافی يک‌طرفه بود با نتيجه ۲۵ بر ۱۴ به سود ايران تمام شد تا جدال سنتی ايران و ژاپن باز هم با برتری ۳ بر صفر ايران خاتمه يابد.

با اين نتيجه تيم ملی واليبال ايران جمع امتيازهای خود را به عدد ۷ رساند و توانست بالاتر از تيم‌های آمريکا و ژاپن در جايگاه چهارم قرار بگيرد. ژاپنی‌ها هم نتوانستند از پنج مسابقه خود با وجود ميزبانی، هيچ امتيازی کسب کنند. پيش از اين بازی، برزيل با پيروزی ۳-۲ مقابل ايتاليا قهرمانی خود را جشن گرفت. روسيه هم با عبور از سد آمريکا در جايگاه دوم ايستاد.

برترین های مسابقات

برونو رزنده، ادر کاربونرا، والاس ده سوزا، سيدائو، ريکاردو لوکارلی، اواندرو گوئرا، تياگو آلوز، لوئيز فونتيليس، موريزيو سوزا، لوکاس لو، لوکاس ساتکمپ، موريزيو سيلوا، ماريو پدريرا و رافائل اولويرا بازيکنان برزيل در اين مسابقات بودند که با يک شکست مقابل روسيه روی سکوی قهرمانی ايستادند. هدايت سلسائو را برناردو رزنده ملقب به برناردينيو برعهده دارد.

فرهاد ظريف از ايران برترين ليبروی جام معرفی شد. عنوان با ارزش‌ترين بازيکن به ديمتری موزرسکی از روسيه رسيد که با ۲۱۸ سانتيمتر قد و پرش‌های بسيار بلند، هنگام دفاع، تقريباً تا کمرش روی تور بلند می‌شود.

برونو رزنده از برزيل که بهترين پاسور ليگ جهانی شناخته شده بود، اينجا هم عنوان بهترين پاسور را به خود اختصاص داد. مکسول هالت از آمريکا، والاس دی سوزا از برزيل، فيليپو لانزا و امانوئله بيرارلی از ايتاليا همراه با ديميتری ايلينيخ از روسيه نيز ديگر اعضای تيم منتخب جام بين قاره‌ای ۲۰۱۳ هستند.

محمود افشاردوست دبير فدراسيون واليبال ايران درباره نتايج تيم ملی گفت: «برخی نگرانی‌هايی را از نبود پشتوانه برای تيم اصلی مطرح می‌کردند، اما در اين رقابت‌ها چند بازيکن زير ۲۳ سال را ديديم که عملکرد درخشانی داشتند. برای مثال ميرزاجانپور و رحيمی‌پناه که می‌توانند پشتوانه آينده‌ برای واليبال ايران باشند.»

دبير فدراسيون واليبال که بازيکن سابق تيم ملی هم هست، درباره خداحافظی فرهاد ظريف به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا گفت: «برای ما به عنوان فدراسيون اين موضوع ناراحت کننده بود. شايد اگر من جای ظريف بودم بعد از رقابت‌های قهرمانی جهان خداحافظی می‌کردم. ولی خب بر اساس درک و احساسی که اين بازيکن داشته تصميم گرفته تا در همين مسابقات خداحافظی کند.»
XS
SM
MD
LG