لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

ایران با یک گل قطر را شکست داد


تيم ملی فوتبال ايران با برتری مقابل قطر، رويای صعود به جام جهانی را زنده کرد. ملی‌پوشان ايران در پنجمين ديدار خود از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل با تک گل رضا قوچان‌نژاد از سد ميزبان خود گذشتند.

با گلی که رضا قوچان نژاد، مهاجم باشگاه استاندارد ليژ بلژيک به ثمر رساند، ايران پس از پنج سال موفق شد طلسم شکست و تساوی‌های متوالی مقابل قطر را بشکند. آخرين برتری ايران مقابل قطر، ۱۹ آبان ۱۳۸۷ ‌در بازی دوستانه‌ و با ‌گل غلامرضا رضايی رقم خورده بود. پس از آن مسابقه، اين دو تيم پنج بار ديگر به مصاف هم رفتند که حاصل آن چهار تساوی و يک پيروزی برای قطر بوده است.

گماردن پژمان منتظری در سمت راست خط دفاعی، استفاده از هاشم بيک زاده در دفاع چپ و به کار گيری اميرحسين صادقی در عمق خط دفاعی، تدابير متفاوت و ابتکارات جديد کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی ايران در اين مسابقه بود. رقابتی که با توجه يه وضعيت جدول، تساوی يا شکست در آن به منزله بسته شدن راه ايران در مسير صعود به جام جهانی قلمداد می‌شد.

کارلوس کی‌روش به خاطر محروميت روی سکوها نشسته بود و وينگادا که کنارش حضور داشت، دستورهای او را به دن گاسپار که روی نيمکت بود منتقل می‌کرد.

هر دو تيم نيز فوق ستاره‌های خود را در اختيار نداشتند. اشکان دژآگه عضو باشگاه فولام به خاطر مصدوميت و سباستين سوريا بازيکن اروگوئه‌ای الاصل قطر به خاطر محروميت در اين بازی غايب بودند. رقابتی که به ۱۰ امتيازی شدن ايران انجاميد و بدون توجه به نتيجه بازی لبنان با کره جنوبی در رده سوم قرار گرفت.

با توجه به بازی بعدی ايران که مقابل لبنان در ورزشگاه آزادی است، همبازيان جواد نکونام می‌توانند صدر جدول را نيز نشانه بگيرند.

لحظات حساس

در دقيقه ۳۰ قطر با موقعيت تک به تک خطرساز شد اما ضربه نواخته شده حسن پس از برخورد به تير افقی به زمين برگشت. برای ايران هم مسعود شجاعی با حرکات پا به توپ خود در چند نوبت از سمت چپ، خط دفاعی حريف را مشغول کرد. در دقيقه‌ ۴۲ ضربه زيبای ايستگاهی همين بازيکن را قاسم برهان از زير طاق دروازه بيرون کشيد.

در ادامه ارسال تيموريان به قوچان‌نژاد رسيد اما ضربه سر غافلگيرانه او را باردیگر سنگربان قطر با واکنشی استثنايی، نزديک به خط دروازه دفع کرد تا دو تيم با تساوی بدون گل به رختکن بروند.

در نيمه‌ دوم خطای قطری‌ها روی مسعود شجاعی ضربه ايستگاهی نصيب ايران کرد که باز هم تغييری در نتيجه پديد نيامد.

رضا قوچان‌نژاد در دقيقه ۶۶ دروازه قطر را با ضربه‌ای هوشمندانه‌ باز کرد. پاس نکونام به جباری رسيد و تاثيرگذاری مدافع قطر روی توپ باعث شد قوچان‌نژاد آن را تصاحب کند و گل سه امتيازی خود را به ثمر برساند.

او پس از اين گل باز هم گل ديگری زد که آفسايد گرفته شد و داور هم به او کارت زرد داد. اما به نظر می‌رسيد کمک داور اشتباه کرده است. رضا قوچان‌نژاد در پايان بازی به عنوان بهترين بازيکن ميدان انتخاب شد.

پيش کشيدن قطر برای جبران گل خورده، ضدحمله های متعددی را نصيب ايران کرد. در ادامه محمدرضا خلعتبری به جای جباری، اميد ابراهيمی به جای قوچان‌نژاد و غلامرضا رضايی هم به جای خسرو حيدری وارد زمين شدند.

ترکیب تیم ایران

در ترکيب تيم ملی فوتبال ايران رحمان احمدی، سيدجلال حسينی، اميرحسين صادقی، هاشم بيک‌زاده، پژمان منتظری، جواد نکونام، آندو تيموريان، مجتبی جباری (دقيقه ۸۳ محمدرضا خلعتبری)، خسرو حيدری (دقيقه ۹۰ غلامرضا رضايی)، رضا قوچان‌نژاد (دقيقه ۸۸ اميد ابراهيمی) و مسعود شجاعی به ميدان رفتند.

آنتونيو سيموئز پس از پيروزی ايران در نشست خبری گفت: حق ما بود که سه امتياز را بگيريم البته می‌توانستيم در نيمه دوم گل‌های بيشتری هم بزنيم. تمام بازيکنان از نظر استراتژيک خوب بودند و اگر بازی مساوی می‌شد نيز همين جملات را تکرار می‌کردم.

کارلوس کی‌روش هم در جمع خبرنگاران گفت: از امشب به بازی بعدی‌مان فکر می‌کنيم. گفته بودم که بايد متحد و همدل باشيم و برای موفقيت و رسيدن به اهدافمان راهی جز اين نداريم.

کريم باقری کاپيتان پيشين تيم ملی ايران که در ورزشگاه حضور داشت، گفت: در نيمه دوم عملکرد مناسبی داشتيم. اميدوارم دو مسابقه بعدی را با موفقيت پشت سر بگذاريم و به جام جهانی برويم. همه انتظار دارند تيم ملی به جام جهانی صعود کند.

علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال ايران نيز در دوحه در جمع خبرنگاران گفت: «می‌دانستم که بازيکنان ما مرد روزهای سخت هستند. اگر به همين شکل جلو برويم می‌توانيم مسابقات آينده را هم با پيروزی پشت سر بگذاريم اما اعتقاد دارم نبايد ديدارهای بعدی را ساده بگيريم. من تا آخر خرداد که تکليف تيم ملی برای صعود به جام جهانی مشخص خواهد شد، شش کيلو لاغر می‌شوم.»
XS
SM
MD
LG