لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

شکست‌های پیاپی هندبال ایران در سایه فوتبال


در جام جهانی ۲۰۱۵ هندبال به ميزبانی قطر، تيم ملی ايران به مصاف کرواسی رفت و سومين شکست متوالی را متحمل شد. شاگردان «بروت ماچک» در اين مسابقه با حساب ۴۱ بر ۲۲ مغلوب شدند.

«زلاتکو هوروات» ۱۲ گل زد تا ستاره مسابقه باشد. در تيم ايران هم «سجاد استکی» با شش گل، بهترين عملکرد را داشت.

همزمانی اين مسابقات با جام ملت‌های آسيا در فوتبال که تقريبا تمام تمرکز رسانه‌های ورزشی ايران را معطوف به خود کرده، جام جهانی هندبال و نتايج آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

کرواسی که سومين شکست را به ايران تحميل کرد، يک ‌جام قهرمانی، سه بار عنوان نايب قهرمانی و يک نشان برنز تاريخ مسابقات جهانی را در کارنامه دارد.

هندبال کرواسی در اولين حضورش سال ۱۹۹۳ به ميزبانی ايسلند به نشان نقره رسيد و در دوره قبلی که سال ۲۰۱۳ در اسپانيا انجام شد، در ديدار رده‌بندی مقابل اسلوونی به پيروزی رسيد و توانست مقام سومی را از آن خود کند. اين تيم در جايگاه هفتم رنکينگ جهانی ايستاده است.

«نقی ناری» از پيشکسوتان هندبال درباره نتايج تيم ملی گفته است: «پيش از مسابقات جهانی، تيم ملی را به ايتاليا فرستادند که هندبال در آن کشور جايگاهی ندارد. تيم ما چوب بی‌مهری وزارت ورزش و مديريت ضعيفش را می‌خورد. وقتی تيم ملی نتواند بدرخشد، خانواده‌ها هم فرزندانشان را به اين رشته‌ نمی‌فرستند.»

سرمربی سابق تيم ملی با تاکيد بر اينکه نتايج تيم ملی هندبال در مسابقات جهانی «اصلا آبرومندانه نيست» يادآور شد: «متاسفانه به جای اينکه جاه‌طلب باشيم، خيلی زود قانع می‌شويم.»

ايران در نخستين بازی در برابر بوسنی هرزگوين قرار گرفت و با نتيجه ۳۰ بر ۲۵ مغلوب شد. در آن بازی الله‌کرم استکی با ۷ گل موفق‌ترين بازيکن زمين بود.

اين تيم که با برتری مقابل امارات در ديدار رده‌بندی قهرمانی آسيا و کسب عنوان سوم، سهميه حضور در بيست ‌و چهارمين دوره اين مسابقات را کسب کرده، دومين بازی خود را در برابر مقدونيه برگزار کرد و با وجود ارائه بازی نزديک، نتيجه را ۳۳ بر ۳۱ به حريف خود واگذار کرد.

سرمربی تيم ملی هندبال ايران گفته نمی داند چرا انرژی بازيکنانش در نيمه دوم تحليل رفت، در حالی که به اعتقاد او ايران در نيمه اول خوب بازی کرد و شانس زيادی برای گلزنی داشت.

سرمربی اسلوونيايی ايران همچنين گفت: «از اين بازی تجربه گرفتيم و تيم ما نشان داد روز به روز بهتر می‌شود. کرواسی به سادگی قدرت خود را نشان داد و در دفاع و حمله تجربه خود را به رخ کشيد.»

اين در حالی است که قطر ديگر تيم آسيايی حاضر در مسابقات، سه پيروزی متوالی در برابر تيم‌های برزيل، شيلی و اسلوونی کسب کرده است. عربستان هم در مسابقات حضور دارد اما مانند ايران هنوز امتيازی کسب نکرده است.

در گروه نخست، اسپانيا صدرنشين است. در گروه دوم کرواسی حرف اول را می‌زند. سوئد و فرانسه در گروه سوم پيشتاز هستند و در آخرين گروه نيز آلمان بدون شکست در رتبه نخست قرار دارد.

«دراگان گائيچ» از اسلوونی با ۲۷ گل زده در صدر جدول گلزنان است. «زارکو مارکوويچ» که برای قطر بازی می‌کند به اتفاق «لازاروف» از مقدونيه ۲۲ گل زده‌اند و به اتفاق در رده دوم قرار گرفته‌اند.

«روبرت وبر» از اتريش که رقيب بعدی ايران است با ۲۰ گل زده در جايگاه چهارم است. «ايوان کوپيچ» از کرواسی در رده پنجم و «الله‌کرم استکی» از ايران نيز در جايگاه ششم مشترک با بازيکن تونسی قرار دارد.

در رده‌بندی بهترين دروازه‌بان‌ها، رتبه نخست به يانيک گرين دانمارکی تعلق دارد و «فيليپ ايويچ» از کرواسی و «گونزالو پرز» اسپانيايی پس از او قرار گرفته‌اند اما اين رده‌بندی مانند جدول گلزنان، احتمالا در امتداد رقابت‌ها تغيير خواهد کرد.

با وجود سه شکست پياپی، ملی‌پوشان ايران می‌گويند بيشتر انرژی خود را برای دو بازی بعدی مقابل تونس و اتريش حفظ کرده‎اند.

«سعيد برخورداری» گفت: «چون می‌دانستيم رقابت سختی با کرواسی خواهيم داشت، ماچک ترجيح داد بازيکنان اصلی استراحت کنند تا تمام انرژی خود را روی ديدار با اتريش و تونس بگذاريم.»

«سجاد استکی» هم تاکيد کرد: «نمی‌گويم با اين ذهنيت وارد زمين شديم که شکست می‌خوريم اما تمام قدرتمندی انرژی خود را برای دو بازی بعدی خواهيم گذاشت. اگر بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دهيم، می‌توانيم در دوره‌های بعدی با تيم‌های بزرگ رقابت داشته باشيم.»

اتريش رقيب بعدی ايران، برنده مدال نقره از نخستين دوره مسابقات جهانی است که سال ۱۹۳۸ و اندکی پيش از آغاز جنگ جهانی دوم در آلمان برگزار شد. آنها برای راهيابی به جام جهانی امسال، در مجموع دو بازی از سد نروژ گذشتند.

XS
SM
MD
LG