لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۳

ایران کمک‌های اعتباری خود را به سوریه «افزایش می‌دهد»


دیدار علی اکبر ولایتی (چپ) با بشار اسد در دمشق
دیدار علی اکبر ولایتی (چپ) با بشار اسد در دمشق

گزارش‌‌ها حاکی است جمهوری اسلامی ایران هم خط اعتباری خود به سوریه را افزایش داده و هم تعدادی قرارداد همکاری با این کشور امضا کرده است.

به گزارش روز ۲۹ اردیبهشت خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبر این همکاری و عقد قراردادها از سوی منابع خبری رسمی سوریه و در جریان دیدار علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران از سوریه اعلام شد.

این گزارش حاکی است تعدادی قرارداد در حوزه‌هایی چون برق، صنایع، نفت و سرمایه‌گذاری میان تهران و دمشق امضا شده است.

ایران دو سال پیش «یک میلیارد دلار» اعتبار بانکی به سوریه داده بود تا از واحد پولی سوریه حمایت کند. میزان اعتبار جدید بانکی که ایران به سوریه داده، هنوز به طور دقیق اعلام نشده است.

منابع رسمی خبری سوریه و تصاویر تلویزیونی دولتی، دیدار آقای ولایتی و بشار اسد را نشان داده‌‌اند. ایران یکی از متحدان اصلی سوریه در منطقه محسوب می‌شود.

سوریه نزدیک به چهار سال است که درگیر جنگ داخلی است. بشار اسد در جریان دیدار با آقای ولایتی گفته است: «ایران از اصلی‌ترین حامیان مبارزه با تروریسم بوده است».

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از ابتدای جنگ داخلی این کشور و شورش مخالفان، آن‌ها را «تروریست» می‌نامد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، آقای ولایتی گفته است: «ایران در حمایت از سوریه مصمم است و هرکمکی لازم باشد برای حمایت از این کشور و ادامه نبردش در مقابله با تروریسم، دریغ نخواهد کرد».

ایران در کنار روسیه، از حامیان بشار اسد و حاکمیت فعلی در سوریه هستند. ایران همچنین مشاوران نظامی خود را به همراه گروه حزب‌الله لبنان به کمک دولت دمشق فرستاده است.

در سوی دیگر، شبه نظامیان مخالف دولت بشار اسد از سوی رقبای ایران در منطقه مانند عربستان سعودی حمایت می‌شوند.

به رغم حمایت ایران، حکومت مرکزی دمشق در ماه‌های گذشته بخش‌های بیشتری از خاک این کشور را در نبرد با مخالفان شبه‌نظامی از دست داده است.

XS
SM
MD
LG