لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

سقوط تيم ملی فوتبال ايران در رده‌بندی فيفا


فدراسيون جهانی فوتبال نخستين رده‌بندی تيم‌های ملی جهان در سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد. اسپانيا فاتح جام جهانی و قهرمان دو دوره متوالی جام ملت‌های اروپا همچنان پيشتاز تيم‌های فوتبال دنياست.

آلمان، آرژانتين و ايتاليا که سالی خوب را سپری کردند در رده های بعدی قرار دارند. تيم کلمبيا نيز با هنرنمايی رادامل فالکائو ستاره تيم آتلتيکو مادريد در رده پنجم ايستاده است.

تيم ملی فوتبال ايران پس از مدت ها ثبات در رده چهارم آسيا، به رده پنجم تيم‌های آسيايی سقوط کرد. ازبکستان که آبان ۱۳۹۱ موفق شد در يک بازی پرحاشيه ايران را در تهران شکست دهد، توانسته با صعود ۱۱ پله‌ای در جهان و ارتقای يک پله‌ای در رده‌بندی آسيايی، جايگاه چهارمی ايران را به خود اختصاص دهد. فوتبال ايران از فروردين ۸۹ در رده چهارم آسيا قرار داشت.

ايران در اين رده بندی يک پله پايين‌تر آمده و حالا در جايگاه شصتم جهان، و پنجم آسيا قرار دارد.

در رتبه‌بندی فيفا، ازبکستان در جمع هشتاد تيم برتر جهان، بيشترين صعود را داشته و هيچ تيمی غير از ازبکستان نتوانسته يازده پله بالاتر برود. اين موضوع نشان می‌دهد شکست خانگی ايران مقابل ازبکستان تا چه اندازه حائز اهميت بوده است.

همچنين در جمع هشتاد تيم برتر جهان، بيشترين نزول را مصر داشته و سيزده رده پايين‌تر آمده است.

ژاپن در رتبه ۲۱ دنيا و بالاتر از تيم‌هايی مثل آمريکا، غنا، شيلی، دانمارک و جمهوری چک قرار گرفته است. کره جنوبی در رده سی و چهارم و دو پله بالاتر از استراليا است.

پس از ايران، تيم چين در رده ۸۶ قرار گرفته و عراق نيز هشتاد و نهم است. اردن و کره شمالی هم در رده‌های بعدی قرار دارند. بقيه تيم‌های آسيايی، جايی در جمع يکصد تيم برتر جهان ندارند.

تيم ملی فوتبال ايران از دور مقدماتی رقابت های جام ملت های ۲۰۱۵ آسيا و از گروه بی، چهارشنبه ششم فوريه، هجدهم بهمن در ورزشگاه آزادی ميزبان لبنان است. برتری در اين مسابقه می‌تواند برای بهبود وضعيت ايران در رتبه‌بندی فيفا در پايان ماه فوريه موثر باشد. در اين گروه تيم‌های کويت و تايلند هم حضور دارند.

از دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل، ايران تا چهاردهم خرداد بازی ندارد. اما از آن روز و طی يک برنامه فشرده که فقط چهارده روز است، بايد سه بازی سرنوشت‌ساز با تيم‌های قطر در دوحه، لبنان در تهران و کره جنوبی در سئول برگزار کند.

با توجه به احتمال برتری خانگی مقابل لبنان، پيروزی در بازی نخست مقابل قطر می‌تواند اميدهای صعود به جام جهانی را زنده نگه دارد. اما شکست در دوحه، تيم های قطر، ازبکستان و کره جنوبی را در چرخه مدعيان صعود به جام جهانی باقی نگه خواهد داشت.

بر همين اساس، کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی به علی کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال ايران گفته ليگ برتر هميشه می‌تواند برگزار شود اما جام جهانی فقط چهار سال يک بار است.

بنا بر اعلام کفاشيان، جلسه‌ای با حضور او، دبير فدراسيون، کی‌روش، رئيس سازمان ليگ و دبير اين سازمان برگزار خواهد شد که به زمينه‌سازی برای موفقيت تيم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اختصاص دارد.

رده‌بندی ۱۰ تيم برتر جهان – ژانويه ۲۰۱۳

۱- اسپانيا ۱۶۰۶ امتياز

۲- آلمان۱۴۳۷ امتياز

۳- آرژانتين ۱۲۹۰ امتياز

۴- ايتاليا ۱۱۶۵ امتياز

۵- کلمبيا ۱۱۶۴ امتياز

۶- انگلستان ۱۱۵۱ امتياز

۷ - پرتغال ۱۱۴۴ امتياز

۸‌- هلند ۱۱۲۴ امتياز

۹- روسيه ۱۰۷۰ امتياز

۱۰- کرواسی ۱۰۶۴ امتياز
XS
SM
MD
LG