لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

واليبال ايران از راهيابی به المپيک لندن باز ماند


با پايان رقابتهای گزينشی المپيک لندن که به ميزبانی ژاپن برگزار شد، تيم های ملی واليبال صربستان و استراليا راهی المپيک شدند. به اين ترتيب با توجه به اروپايی بودن صربستان و حضور استراليا از قاره اقيانوسيه، هيچ تيمی از قاره آسيا در المپيک ۲۰۱۲ حضور نخواهد داشت.

ايران در آخرين بازی اين رقابتها که جنبه تشريفاتی داشت، در سه گيم پياپی از سد ژاپن گذشت تا در رده سوم قرار بگيرد.

استراليا که پيش از اين بر ايران غلبه کرده بود، با برتری مقابل چين به المپيک راه يافت. آنها پيش از اين بازی با ۱۲ امتياز، بالاتر از ايران قرار داشتند و برای رسيدن به المپيک بايد از سد چين می گذشتند.

استراليايی ها با حساب ۳ بر صفر حريف خود را شکست دادند. نتايج ۲۵ بر ۱۲، ۲۵-۲۰ و ۲۵ بر ۱۳ که کاملاً دور از انتظار بود، مانند آب سردی بر پيکر تيم های ايران و ژاپن ريخته شد که برگزار کننده آخرين بازی اين رقابت ها بودند.

«ژو جيانان» سرمربی چين در نشست خبری پس از مسابقه گفت: استراليا امروز واقعا عالی بازی کرد. من از عملکرد بازيکنانم راضی نيستم. ما به خودمان باختيم و از انگيزه کافی برای پيروزی برخوردار نبوديم.

«جان اورياته» سرمربی استراليا نيز در پی صعود تيمش به المپيک گفت: ما تلاش زيادی در سال‌‌های اخير و به خصوص در ۵۰ روز پايانی انجام داديم. در بلغارستان، ايتاليا، لهستان و هلند اردو زديم برگزار کرديم.

سرمربی تیم ملی والیبال استراليا يادآور شد: «جا دارد برای بهبود دفاع تلاش بيشتری کنيم. دفاع ما به اندازه کافی در برابر حملات حريف مؤثر نيست، به ويژه در المپيک که با تيم‌های برتر جهان مبارزه خواهيم کرد.»

ايران هم در جدالی زيبا با نتيجه قاطع ۳ بر صفر از سد ژاپن گذشت. ژاپنی‌ها به دنبال انتقام‌گيری بودند، زيرا در دو مصاف آخر با ايران بازنده بودند؛ ابتدا در جام ملت های آسيا و سپس در جام‌جهانی.

ولاسکو با اينکه تيمش شانسی برای حضور در المپيک نداشت اما ترکيب اصلی‌ را روانه ميدان کرد.
گيم اول را ايران با حساب ۲۵ بر ۲۲ به سود خود خاتمه داد. ولاسکو در گيم دوم به مباشری هم ميدان داد او را جايگزين پوريا فياضی کرد.

در اين گيم که از زيباترين گيم های کل اين مسابقات بود، هيچ يک از دو تيم خيال پا پس کشيدن را نداشت. جدالی برابر که سرانجام با حساب ۳۵ بر ۳۳ به سود ايران رقم خورد.

در گيم سوم نيز مشکی‌پوشان ايران بهتر از حريف بازی کردند و توانستند با حساب ۲۵ بر ۲۲ ميزبان خود را شکست دهند. مباشری در اين گيم هم درخشش خوبی داشت و توانست امتيازهای حساسی برای ايران به ارمغان بياورد.

در پايان اين بازی، امير غفور به عنوان بهترين بازيکن ايران و شيميزو به عنوان امتيازآورترين بازيکن ميدان معرفی شدند.

قهرمانی صربستان

صربستان در آخرين بازی خود با نتيجه ۳-۰ از سد ونزوئلا گذشت تا با اقتدار کامل و بدون شکست، جواز سفر به لندن را دريافت کند.

سومين ديدار نيز میان کره‌جنوبی و پورتوريکو برگزار شد. در اين مسابقه پورتوريکويی‌‌ها با وجود شکست، توانستند اولين امتياز خود را در آخرين روز رقابت‌ها کسب کنند.

کره جنوبی در حالی رودرروی حريفش قرار گرفت که ديگر اميدی برای راهیابی به المپیک، نداشتند. شاگردان «پارک کی‌وون» با حساب ۳ بر ۲ از سد حريف خود عبور کردند تا امتيازات بين دو تيم، به صورت دو بر يک به سود تيم پيروز، تقسيم شود.

به اين ترتيب؛ صربستان با ۲۱ امتياز در صدر قرار گرفت. استراليا ۱۵ امتيازی شد و ايران با ۱۴ امتياز به کار خود خاتمه داد.

تاکنون حضور تيم های ملی واليبال روسيه، لهستان، برزيل، انگلیس، تونس، آمريکا، ايتاليا، آرژانتين، صربستان و استراليا در المپيک لندن قطعی شده است. از مسابقات گزينشی بلغارستان و آلمان نيز جمعاً دو تيم ديگر به المپيک ۲۰۱۲ راه خواهند يافت.

مصطفی کارخانه، سرمربی سابق تيم ملی واليبال ايران با اظهار تاسف از ناکامی اين تيم در راهيابی به المپيک گفت: بهترين ترکيب سال‌های اخير، شايستگی حضور در المپيک را داشت، اما نبايد زانوی غم بغل بگيريم و به دنبال مقصر بگرديم و نبايد فکر کنيم که فاجعه رخ داده است.
XS
SM
MD
LG