لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد


لحظه اهدای جام قهرمانی کشتی آزاد به سرپرست تیم ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00

لحظه اهدای جام قهرمانی کشتی آزاد به سرپرست تیم ایران

عزت‌الله اکبری با راهيابی به فينال، عنوان قهرمانی ايران در مسابقات جهانی بوداپست را مسجل کرد. ايران از مسابقات جهانی ۱۹۶۵ منچستر تاکنون نتوانسته بود خارج از خانه به جام قهرمانی دست يابد.

۱۹۶۱ يوکوهاما، ۱۹۶۵ منچستر، ۱۹۹۸ تهران و ۲۰۰۲ تهران، چهار قهرمانی ايران در تاريخ کشتی بود که اين بار، پنجمين قهرمانی هم رقم خورد.

عزت‌الله اکبری در ۱۵ ثانيه پايانی، از شکست پيروزی ساخت و اجازه نداد اميدهای قهرمانی ايران از بين برود. در حالی که نتيجه ۴-۴ بود و اخطار آخر به اکبری تعلق گرفته بود، در واپسين ثانيه‌ها با زيرگيری توانست تاکاتانی را خاک کند و به پيروزی ۶-۴ برسد. اکبری به نيمه نهايی راه يافت.

در روز پايانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان کشتی‌گيران وزن ۷۴ کيلوگرم به ميدان رفتند. تیم روسیه تا پايان ۶ وزن اول ۷ امتياز از ايران پيش بودند ولی با پيروزی ۴ بر ۳ عزت الله اکبری مقابل رشيد قربان اف ازبکستانی و راه يابی اين کشتی‌گير به فينال، ايران توانست پس از ۱۱ سال دوباره قهرمان کشتی جهان شود.

کشتی آزاد ایران اینگونه قهرمان جهان شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00

در رقابت‌های وزن ۷۴ کيلوگرم «کاباهر هوبژتی» از روسيه مقابل «ياداو» از هند شکست خورد و باخت اين کشتی‌گير هندی مقابل جردن باروفس قهرمان جهان و المپيک از آمريکا، باعث شد تا نماينده روس‌ها بدون هيچ بردی حذف شود.

اکبری الکساندر بورکا از مولداوی را ۱۰ بر ۲ برد سپس ياکوب ماکاراشويلی از گرجستان را ۷ بر صفر شکست داد و مقابل مورا بلانکو از کوبا هم ۵ بر ۲ پيروز شد. تاکاتانی از ژاپن قربانی بعدی جانشين صادق گودرزی بود (با نتيجه ۶ بر ۴) تا ملی‌پوش ۷۴ کيلوگرم ايران خود را در نيمه نهايی ببيند.اکبری در نيمه نهايی هم با نتيجه ۴ بر ۳ رشيد قربان‌اف از ازبکستان را برد و فيناليست شد.

عزت‌الله اکبری برای کسب مدال طلای ۷۴ کيلوگرم مقابل جردن باروز قهرمان جهان و المپيک از آمريکا قرار خواهد گرفت. کسی که تاکنون به ايرانی‌ها نباخته است.

جشن شادی ايرانيان در ورزشگاه پاپ لاسلو برپاست. از رسول خادم تا علی بيات سرپرست تيم، همچنين مربيان اين تيم عليرضا رضايی، غلامرضا محمدی، محمد طلايی و رضا لايق و اعضای تيم ملی، همديگر را به آغوش کشيده‌اند و اغلب نيز گریه می کنند.
XS
SM
MD
LG