لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

صعود تيم فوتبال نوجوانان ايران به جام جهانی ۲۰۱۳


تيم ملی فوتبال نوجوانان زير ۱۶ سال ايران با برتری پرگل مقابل استراليا، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۳ به ميزبانی امارات را کسب کرد.

رقابت های جام جهانی نوجو انان که هر دو سال يک بار برگزار می شود، سال آينده برای رده سنی زير ۱۷ سال است تا کليه بازيکنان مرحله مقدماتی بتوانند در آن بازی ها نيز حضور يابند.

ايران آخرين بار در جام جهانی ۲۰۰۹ به ميزبانی نيجريه و با هدايت همين مربی يعنی علی دوستی مهر حاضر بود و ضمن صدرنشينی و صعود از گروهش در مرحله يک چهارم نهايی به اروگوئه باخت.

جام جهانی ۲۰۱۳ با حضور ۲۴ تيم برگزار می شود و رقابت های مقدماتی ساير قاره ها هنوز انجام نشده است. آسيا با احتساب امارات، پنج نماينده خواهد داشت. آفريقا، آمريکای جنوبی و آمريکای شمالی نيز هرکدام چهار سهميه دارند. اروپا شش سهميه و اقيانوسيه نيز يک نماينده در جام جهانی نوجوانان خواهند داشت.

عراق نيز با غلبه بر کويت، مانند ايران و ازبکستان مسافر جام جهانی ۲۰۱۳ شده است. سهميه چهارم آسيا را برنده بازی سوريه و ژاپن تعيين خواهد کرد.

صعود نوجوانان ايران

نوجوانان ايران در مرحله يک چهارم نهايی مسابقات قهرمانی آسيا که به ميزبانی تهران در حال برگزاری است، با برتری ۵-۱ مقابل استراليا در ورزشگاه دستگردی ضمن صعود به مرحله نيمه‌نهايی، صعود به جام جهانی را نيز مسجل کردند.

سعيد عزت‌الهی از روی نقطه نقطه پنالتی، رضا کرملا کعب دو بار، محمدرضا بازاج و علی ريگی گل‌های ايران را به ثمر رساندند.

ايران با اين پيروزی در مرحله بعد با ازبکستان روبرو خواهد شد. تيم قدرتمند کره‌جنوبی که در گروهش ژاپن را هم جا گذاشته بود، در مرحله يک‌چهارم نهايی به مصاف ازبکستان رفت که بازی در وقت‌ قانونی به تساوی يک بر يک انجاميد. در ضربات پنالتی ازبکستان توانست ۵ بر ۳ به برتری دست يابد و راهی نيمه‌نهايی شود.

ايران در اين دوره از رقابت ها و از گروه A ابتدا ۳-۱ از سد لائوس گذشت. اميرمحمد مظلوم دو بار و مجيد حسينی گل های ايران را به ثمر رساندند. اين تيم به فاصله دو روز مجدداً در ورزشگاه دستگردی به ميدان آمد تا اين بار با حساب ۴-۱ بر يمن غلبه کند. علی ريگی، سعيد عزت اللهی، ساسان جعفری و رضا کعب برای ايران گلزنی کردند.

شاگردان علی دوستی مهر برای صدرنشينی مقتدرانه در اين گروه، کويت را نيز مغلوب کردند. ايران در اين بازی با نتيجه ۲-۱ و گل های مجيد حسينی و علی شجاعی از سد کويت گذشت.

در آخرين دوره جام جهانی نوجوانان که سال ۲۰۱۱ در مکزيک برگزار شد، تيم ميزبان با برتری ۲-۰ مقابل اروگوئه به جام قهرمانی دست يافت. نوجوانان آلمان هم با غلبه بر برزيل روی سکوی سوم ايستادند.

امير قلعه‌نويی سرمربی استقلال که در ورزشگاه دستگردی حضور داشت پس از قطعی شدن صعود ايران به خبرنگاران گفت: «از اين ديدار لذت بردم. علی دوستی مربی سازنده و با معرفتی است. او با عشق کار می کند. بازيکنان خوبی در تيم حضور داشتند و حتی تعدادی از آنها می‌توانند در ليگ برتر بازی کنند. شايد فدراسيون در برخی مواقع عملکرد مناسبی نداشته اما پشتوانه سازی اش خوب بوده است.»

مجيد جلالی، کارشناس فوتبال ايران هم به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا گفت: بازيکنان نوجوان ايران هم قد و قواره‌ خوبی دارند، هم قدرت بدنی مناسب. از نظر تکنيک، دوندگی و خلاقيت هم سطح بالايی دارند و در واقع تيمی کامل هستند. آن‌قدر خوب بودند که بازيکنان استراليا را تحت تاثير قرار دادند.

آقای جلالی افزود: اگر بخواهيم فوتبال ما رشد کند بايد در تمام زمينه‌ها کار کنيم، نه اين‌که يک تيم ملی را دو سال به اردو ببريم تا قهرمان بشود. اين کار خوب است ولی بايد دامنه‌ فوتبال مان را هم به اندازه‌ ساير بخش‌ها گسترش دهيم.
XS
SM
MD
LG