لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

«اعتصاب غذای» ۱۰ زندانی سیاسی در اوین


سایت کلمه گزارش داده است که ۱۰ زندانی سياسی زندان اوين در پی تحقق نیافتن وعده بازگشت‌شان به بند عمومی٣۵٠ اين زندان از سوی مسئولان، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

وبسایت کلمه روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی نوشته است سعيد مدنی، عبدالله مومنی، ابوالفضل عابدينی نصر، سيامک قادری، اميرخسرو دليرثانی، محمدحسن يوسف‌پورسيفی، سعيد عابدينی، کامران ايازی، محمد ابراهيمی و پوريا ابراهيمی اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید زندانیان یاد شده در پی وعده‌هایی که داده شده بود، اعتصاب غذای اعتراضی خود را به تعويق انداخته بودند ولی از دوشنبه شب اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده اند.

برپایه این گزارش این ۱۰ زندانی در انزوای کامل به سر می‌برند و حتی از حق هواخوری محروم هستند. خانواده‌های اين ۱۰ زندانی همچنان روز دوشنبه شانزدهم اردیبهشت از ملاقات با آنها محروم بودند.

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل هم پیشتر در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درمورد وضعيت حقوق بشر ايران، از وضعيت زندانيان سياسی در زندان اوين تهران ابراز نگرانی کرده بود.

خانم عبادی در نامه خود، با بيان اينکه، وضعيت «زندانيان سياسی و عقيدتی در ايران، روز به روز وخيم‌تر می‌شود»، نوشته است: «براساس گزارش‌های واصله از زندان اوين، غذای زندانيان فاقد کيفيت، غير بهداشتی و غير قابل خوردن است و زندانيان به اجبار برای تهيه مايحتاج حياتی‌ خود از قبيل ميوه، سبزيجات تازه و مواد پروتئينی مجبور هستند به تنها فروشگاه زندان مراجعه کنند. فروشگاه نيز با ارائه مواد غير استاندارد و به چند برابر قيمت واقعی، ‌ مشکل جديدی را ايجاد کرده است.»

شيرين عبادی، در نامه خود، به اعتراض زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين که در آن زندانيان سياسی نگهداری می‌شود، اشاره کرده و ادامه داده است: «...زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين برای پيگيری شکايت شان، يکی‌ از زندانيان سياسی به نام سعيد مدنی را انتخاب می‌کنند که اين امر نه تنها وضعيت زندانيان را بهتر نمی‌کند، بلکه طرح شکايت نزد مقام های مسئول، سبب می‌شود تا فرد ياد شده به همراه ۹ زندانی سياسی ديگر به اسامی عبدالله مومنی، ابوالفضل عابدينی نصر، سيامک قادری، امير خسرو دلير ثانی، محمد حسن يوسف‌پور سيفی، سعيد عابدينی، کامران ايازی، محمد ابراهيمی و پوريا ابراهيمی در روز هشتم ارديبهشت ماه ۱۳۹۲ به زندان انفرادی اعزام شوند که تا کنون نيز در آنجا به سر می‌‌برند.»

فاطمه آدینه وند، همسرعبدالله مومنی هم در گفت وگو با رادیو فردا گفت آقای مومنی به انفرادی فرستاده شده و نتوانسته با او ملاقات کند. وی افزود: «کسی به ما جوابگو نیست. مسئولان زندان فقط می گویند دست ما نیست، بردنشان انفرادی.»

شيرين عبادی در بخش ديگری از نامه خود به وضعيت مهدی خزعلی پرداخه و نوشته است که «بيش از صد روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برد، براساس گزارش خانواده‌اش بيش از ۳۰ کيلو وزن کم کرده و در شرايط خطرناکی به سر می‌‌برد.»

شيرين عبادی در ادامه خطاب به احمد شهيد نوشته است که «خواهشمندم توجه مسئولان حکومت ايران را به اين نکته بديهی‌ جلب کنيد که سلامت و بهداشت زندانيان اعم از سياسی و غير سياسی بر عهده مسئولان زندان است.»
XS
SM
MD
LG