لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

اعتراض فعالان رسانه ای ایران به گسترش محدودیت ها


در حالی که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نظارت های دولتی بر رسانه ها از جمله خبرگزاریها و روزنامه ها با شدت بیشتری دنبال می شود، بیش از یکصد نفر از فعالان رسانه ای در بیانیه ای نسبت به گسترش محدودیت ها علیه فعالیت های حرفه ایشان اعتراض کردند.

در این بیانیه که روز شنبه، هیجدهم خردادماه در خبرگزار ی ها و روزنامه های مختلف ایران انعکاس یافت، ضمن اشاره به برخوردهای خارج از ضابطه با رسانه‌های فعال در حوزه فضای مجازی در ماه‌های اخیر، اقدامات یکی از مراجع تصمیم ‌گیر و مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای را «سخت گیرانه و غیرمترقبه» توصیف و از آن انتقاد شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه هم از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی و شیوه های اعمال نظر آنها گلایه شده و آمده است که «این که از یک مرجع نامرتبط با رسانه‌های «رسمی»، تماس گرفته‌شده و به ‌شیوه‌ای جدید از آنها خواسته ‌ شود که یا متن مشخصی را از روی خروجی خود حذف کنند و یا با فیلترینگ سایت‌شان مواجه می‌شوند رویه‌ای است که در طول یک ‌سال گذاشته چندین بار به ‌وقوع پیوسته است».

به تازگی، کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دستور فیلتر سایت خبری صراط نیوز را صادر کرد. ولی مسئله به اینجا ختم نشد و پس از آنکه خبرگزاری مهر خبر مصاحبه با مدیرمسئول پایگاه خبری «صراط نیوز» شامل انتقاد از فیلتر کردن رسانه های دارای مجوز توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را بر روی خروجی اش قرار داد، این کارگروه دستور فیلتر خبرگزاری مهر را صادر کرد.

البته دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، عبدالصمد خرم آبادی، صدور دستور فیلتر خبرگزاری مهرنیوز را کذب محض خوانده و این دستور را صرفا محدود به حذف یکی از صفحات خبرگزاری مهر دانست.

با این همه، دستور فیلتر کردن سایتهای خبری از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نه تنها انتقاد مسئولان رسانه ها، که اعتراض چند عضو هیات نظارت بر مطبوعات از جمله علی مطهری، نماینده مجلس را هم به دنبال داشته است.

علی مطهری، فیلتر شدن سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را عملی غیرقانونی داسنت و عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، را متهم به «بی اطلاعی و اعمال اراده شخصی خود» بر خبرگزاری‌ ها کرد.

گرچه صراط نیوز پس از کمتر از یک هفته رفع فیلتر شد و خبرگزاری مهر هم از خطر مسدود شدن جسته ولی به نظر می رسد که این اتفاقات اهالی رسانه های خبری را آنقدر نگران کرده که تصمیم گرفتند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری توجه مسئولان ذیربط را به این مشکل اساسی جلب کنند.
XS
SM
MD
LG