لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

حکومت اسلامی، مسئوليت حمله به جهانگردان در تونس را برعهده گرفت


شبه‌نظاميان وابسته به گروه «حکومت اسلامی» يا داعش روز پنجشنبه ۲۸ اسفند مسئوليت حمله مردان مسلح به گردشگران در موزه ملی تونس را برعهده گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، این گروه با انتشار پيامی صوتی، مسئوليت حمله به جهانگردان در موزه‌ای در پايتخت تونس را که ۲۱ کشته برجای گذاشت برعهده گرفت.

در اين پيام صوتی از اقدام دو مهاجمی که در اين حمله کشته شدند تقدير می‌شود و به مسئولان تونسی هشدار می‌دهد که در انتظار حملات بعدی باشند.

نيروهای امنيتی اعلام کرده‌اند که ۹ متهم به دست داشتن در حمله و گروگانگيری به موزه را دستگير کرده‌اند.

در حمله روز چهارشنبه به موزه باردو در پايتخت تونس، ۲۳ تن از جمله دو مهاجم کشته شدند که بيست تن از آنان جهانگردان خارجی بودند. قربانیان این حمله از کشورهایی چون روسیه، بریتانیا، آلمان، لهستان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن بوده‌اند.

حمله روز ۲۷ اسفند در تونس باعث شد تا اقدامات امنيتی در اين کشور تشديد شود.

تونس از شمار اولين کشورهايی بود که شاهد انقلاب مردمی بود و در سال ۲۰۱۱ نظام حکومتی آن در پی اعتراض‌ها متحول شد.

اين گزارش می‌گويد به نظر می‌رسد شماری از جميعت جوان و مسلمان افراطی تونس که جذب داعش شده و يا در سوريه به اين گروه پيوسته‌اند، تشکيلات داعش در تونس را شکل داده باشند.

به گزارش آسوشيتدپرس، پس از چند سال فشار اقتصادی و به دنبال ناآرامی‌های پس از انقلاب در تونس، شرايط اقتصادی برای مردم مناسب نشده و برخی به سمت ليبی يا سوريه رفته‌اند. ممکن است شماری از آن‌ها در سوريه جذب داعش شده باشند.

دولت تونس می‌گويد نزديک به ۵۰۰ شهروند تونس از سوريه بازگشته‌اند. يک نماينده پارلمان تونس هم به آسوشيتدپرس گفت نزديک به دو هزار افراطی متمايل به داعش، توانسته‌اند در تونس متحد شده و يک گروه راه بياندازند.

اين گزارش همچنين می‌گويد شبه‌نظاميان سلاح‌هايی را از ليبی و از جنوب مالی قاچاق کرده و به درون تونس آورده‌اند.

حساب توئيتری که اخبار مربوط به شبه‌نظاميان داعش در تونس و ليبی را منتشر می‌کرد، عکس‌هايی از حمله به موزه ملی تونس را توئيت کرده و مدعی شده بود که اين مثال «حمله‌ای موثر و کم هزينه» است.

آسوشيتدپرس می‌گويد اين حساب توئيتری مسدود شده و ديگر فعال نيست. اين گزارش همچنين می‌گويد گروه «انصار الشريعه» نزديک به چهار هزار نيرو در تونس دارد.

XS
SM
MD
LG