لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

کابینه امنیتی اسرائیل با اجماع آراء توافق اتمی ایران را رد کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است داشته و قرار است وزیر دفاع آمریکا راهی اسرائیل شود.

به گزارش رویترز، دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفته که متن توافق احتمالی با ایران در کابینه امنیتی اسرائیل بررسی شده و با اجماع کامل رد شده است.

در بیانیه دفتر نخست وزیر هم آمده که «اسرائیل خود را متعهد به قبول این توافق نمی‌داند».

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرد باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو تلفنی گفت‌و‌گو کرده و اطمینان داده که آمریکا متعهد به حفظ امنیت اسرائیل است.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده همان‌طور که در این گفت‌وگوی تلفنی هم گفته شده، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به اسرائیل خواهد رفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از اعلام رسیدن توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، آن را «اشتباهی تاریخی» خوانده بود.

آقای نتانیاهو حتی با وجود مخالفت کاخ سفید در کنگره آمریکا سخنرانی کرده و خواسته بود «جلوی توافق بد با ایران» گرفته شود. نخست وزیر اسرائیل گفته بود باید فشار بر ایران را بیشتر کرد تا بعد به «توافقی خوب» بتوان رسید.

باراک اوباما روز سه‌شنبه در زمان اعلام توافق با ایران گفت چنین توافقی «جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را می‌گیرد» و در راستای حفظ منافع و امنیت آمریکا و متحدان نزدیکش از جمله «اسرائیل» خواهد بود.

در همین حال، ولاديمير ساژين، از کارشناسان انستيتو مطالعات شرقی آکادمی علوم روسيه به خبرگزاری اينترفکس گفت که حتی با اين توافق، شايد اسرائيل هنوز اقدام نظامی برای محدوديت فعاليت‌های هسته‌ای ايران را دنبال کند.

وی افزود: «طبق توافق قرار است فعاليت‌های اتمی ايران دنبال شده و اگر خطايی سر زد، تحريم‌ها به جای خود برگردانده شود. اما اسرائيل برنامه اتمی ايران را زير ميکروسکوپ دنبال می‌کند و اگر خطايی ديد، واکنشش شايد اعمال تحريم نباشد».

ولاديمير ساژين گفت: «طبق توافقی که با ايران به دست آمده، ايران می‌تواند برنامه اتمی خود را دنبال کند. هر خروج احتمالی از اين چارچوب – حتی کم‌اثرترين آن – می‌تواند برای ايران هزينه به همراه داشته باشد و اسرائيل شايد به زور متوسل شود».

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از دو سال مذاکره سرانجام روز سه‌شنبه به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند، توافقی که به معنای لغو تحریم‌های مالی ایران در ارتباط با فعالیت‌های اتمی آن است. در همین حال ایران نیز برنامه اتمی خود را محدود می‌سازد.

این رخداد، واکنش بلافاصله باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهور آمریکا و ایران را به دنبال داشت. آقای اوباما تاکید داشت که با این توافق راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسته شده است.

حسن روحانی نیز عنوان کرد که ایران با این توافق به همه اهدافش در ارتباط با لغو تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های اتمی خود رسیده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم روز سه شنبه در دیدار با هیات دولت، صرفا از تیم مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرده و تلاش آنها در این مذاکرات را «صادقانه و مجدانه» خوانده است.

XS
SM
MD
LG