لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

نتانیاهو: توافق هسته‌ای، جلوی دستیابی تهران به بمب اتمی را نمی‌گیرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید سران کشورهای عربی هم با او هم‌عقیده هستند که توافق هسته‌ای با ایران، جلوی دستیابی تهران به بمب اتمی را نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد و در کنفرانس هرتزلیا گفت: «من را به بیشتر به عنوان کسی که مذاکرات اتمی را می‌خواهد به هم بزند معرفی می‌کنند. اما من خیلی بیشتر از شما با چند تن از همسایگان‌مان صحبت کردم و هیچ‌کس در منطقه باور ندارد که توافق با ایران، راه دستیابی این کشور به بمب اتمی را می‌بندد».

این گزارش می‌گوید بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه با اسرائیل رابطه رسمی ندارند و آقای نتانیاهو هم به نام سران یا کشوری اشاره‌ای نکرد.

خبرگزاری بلومبرگ و رسانه‌های اسرائیلی گزارشی را از دیدار «دوری گلد»، که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به عنوان مدیر کل وزارت خارجه این کشور پیشنهاد شده، با یک مقام امنیتی پیشین سعودی منتشر کرده و نوشته‌اند که خطرات ناشی از ایران به عنوان «دشمن مشترک» در این دیدار مطرح شده است.

آقای نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است: «این که ایران در حال مذاکره است، برای هیچ‌کس در منطقه ارزشی ندارد».

نخست وزیر اسرائیل گفت: «این خطر وجود دارد که اتمی شدن ایران، باعث اتمی شدن دیگر کشورهای منطقه شود».

بنیامین نتانیاهو که کمپین اصلی انتخابات خود در اسرائیل را بر اساس جلوگیری از خطر ایران پایه گذاشته بود، در این کنفرانس گفت: «برداشتن تحریم‌های ایران باعث می‌شود در درون کشور خیال‌شان راحت شود و در خارج از کشور به تخاصم‌های خود ادامه دهند».

پیشتر و در اسناد ویکی لیکس آمده بود که برخی از مقامات عرب، از جمله بلندپایگان عربستان، در دیدارهای سال‌های گذشته با مقامات آمریکا، بر لزوم مقابله جدی آمریکا با ایران و «قطع کردن سر مار افعی در تهران» تاکید داشتند.

باراک اوباما روز ۱۴ مه در ديدار با رهبران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اعلام کرد که در صورت به خطر افتادن امنيت آن‌ها، دولت آمريکا گزينه نظامی را در نظر خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG