لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

ده‌ها قطعه اثر فرهنگی مسروقه از ایتالیا به ایران بازگردانده می‌شود


بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، حدود ۳۰ قطعه از اشيا و آثار فرهنگی مسروقه از ایران که سر از ایتالیا درآورده، به ایران بازگردانده می‌شود.

گزارش روز نهم مرداد ماه ایرنا حاکی است که بر اساس کنوانسيون «يونيدروا» درخصوص استرداد اموال فرهنگی مسروقه، این اموال به سفارت جمهوری اسلامی ايران در رم تحویل داده شده و قرار است در شهریورماه امسال به ایران بازگردانده شود.

بر اساس این گزارش، محمدحسن طالبيان معاون سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ايران، و پائولا پياچنتينی مسئول دفتر توقيف اموال فرهنگی مسروقه موزه ملی هنرهای شرقی شهر رم، در مراسم تحویل این آثار به سفارت ایران حضور داشته‌اند.

معاون سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ایران گفت: «امروز برای نخستين بار در جهان کنوانسيون استرداد اموال فرهنگی موسوم به «يونيدورا» به اجرا گذاشته شد و نخستين محموله قاچاقی که از ايران خارج شده بود، در حال استرداد است تا به موزه ملی ايران تحويل داده شود.»

«دوئيليو کورتاسا» وکيل سفارت جمهوری اسلامی ايران در ايتاليا به خبرنگار ايرنا گفت: «پليس ميراث فرهنگی ايتاليا در سال ۲۰۰۷ ميلادی در شهر مونتزا در شمال ايتاليا موفق به توقيف برخی از اشيا مربوط به دوران قبل و پس از اسلام شد که به برخی از کشورها از جمله ايران تعلق دارند. دادگاه تجديد نظر شهر ميلان نيز با صدور حکمی دستور استرداد اين اشيا را به ايران داد.»

پیش از این هم دیگر آثار تاریخی مسروقه به ایران بازگردانده شده بود. از جمله دو سال پیش که آمریکا یکی از اشیای تاریخی ایران را بازگرداند.

مهدی حجت، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن زمان تایید کرد که دولت آمریکا در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود «شیر دال» اثری باستانی و بسیار ارزشمند متعلق به کشور ایران را به هیئت حسن روحانی تحویل داده است.​

گرچه در همان زمان، حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی در زمان احمدی‌نژاد، جام باستانی مشهور به «شيردال» که از آمريکا به ايران آمد را «تقلبی» دانسته بود.

اما این تنها نمونه نبود و در اردیبهشت امسال هم سازمان میراث فرهنگی ایران از بازگردانده شدن ۱۰۸ شیء ارزشمند باستانی از آمریکا به ایران پس از ۵۱ سال و انتقال این اشیا به موزه ملی ایران خبر داد.

در دی ماه سال ۹۳ نیز، پس از حکم دادگاهی در بلژیک، ۳۴۹ قطعه شیء از ایران باستان با قدمت ۳۵۰۰ سال، پس از ۵۰ سال به ایران بازگردانده شد.

این اشیا نیم قرن پیش در جریان «اکتشاف غیرقانونی» در منطقه خوروین ساوجبلاغ کشف و از ایران خارج شده بود و به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، ایران در سال ۱۳۶۰ و پس از اطلاع از محل نگهداری این اشیا در بلژیک، اقداماتی حقوقی را برای استرداد آنها آغاز کرده بود که بیش از سه دهه به طول انجامید.

XS
SM
MD
LG