لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ناگيسا اوشيما کارگردان ژاپنی درگذشت


صحنه ای از فیلم «رستاخیر سه مست» ساخته اوشیما در سال ۱۹۸۶
صحنه ای از فیلم «رستاخیر سه مست» ساخته اوشیما در سال ۱۹۸۶
ناگيسا اوشيما فيلمساز ژاپنی که به خصوص به خاطر فيلم‌های بی‌پرده خود که به مسايل جنسی می‌پرداخت شهرت داشت، غروب روز سه‌شنبه ۲۶ دی بر اثر ابتلا به بيماری سرطان ريه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

نشريه «هاليوود ريپورتر» گزارش داد که آقای اوشيما در شهر «فوجی ساوا» در جنوب توکيو درگذشت. وی از زمان بازنشستگی و کنار گذاشتن سينما در اين شهر سکونت داشت.

موسسه فيلم بريتانيا، ناگيسا اوشيما را يکی از مهمترين کارگردانان موج نوی سينمای ژاپن می‌داند که از سال‌های دهه ۱۹۶۰ با ساختن فيلم‌هايی که مضمون سياسی داشتند از سنت فيلمسازی محافظه‌کارانه و نمادگرای موسوم در سينمای ژاپن فاصله گرفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز ناگيسا اوشيما فارغ‌التحصيل رشته حقوق بود. وی در سال ۱۹۵۷ و در سن بيست و هفت سالگی با ساختن فيلمی به نام «شهر اميد و عشق» کار فيلمسازی را آغاز کرد.

اما شهرت بين‌المللی وی محصول فيلمی است به نام « عالم احساسات» که در سال ۱۹۷۶ روی پرده رفت. در اين فيلم کشش جنسی و روابط عاشقانه بين صاحب يک هتل و يکی از خدمتکاران وی به شکل بی‌پرده‌ای برای آن زمان به تصوير کشيده شده است.

اين فيلم به خاطر داشتن صحنه‌های سکسی ناگزير بود که برای گريز از قوانين سانسور در ژاپن به عنوان يک فيلم فرانسوی ثبت شود. هنوز هم نسخه سانسور نشده آن در ژاپن قابل دسترس نيست.

ناگيسا اوشيما در سال ۱۹۷۸ با فيلم «امپراطوری شهوت» جايزه بهترين کارگردان جشنواره سينمايی کن را از آن خود کرد.

يکی ديگر از فيلم‌های پر سرو صدای وی «کريسمس مبارک، آقای لورنس» نام داشت که در سال ۱۹۸۳ ساخته شد. فيلمنامه و ماجرای اين فيلم براساس تجربيات شخصی نويسنده‌ای به نام «لورنس ون در پست» از دوران اسارت در اردوگاه‌های اسيران جنگی ژاپن در جنگ جهانی دوم نوشته شده است.

منتقد سينمايی روزنامه «گاردين» می‌نويسد که ناگيسا اوشيما هنرمند شجاع و چيره‌دستی بود که با فيلم‌های خود به جنگ سنتگرايی و دو رويی رفت.

شايد بسياری از فيلم دوستان در غرب وی را به خاطر فيلم «عالم احساسات» می‌شناسند که تصويری بی‌پرده از روابط جنسی دو نفر را به تصوير کشيد. اما اين فيلم که براساس يک رسوايی واقعی در سال‌های دهه ۱۹۳۰ در ژاپن ساخته شده است زوايای بازگو نشده روابط انسان‌ها مثل حس شهوت در حد بردگی به طرف مقابل را بازگو می‌کند.

در فيلم ديگر وی به نام «کريسمس مبارک، آقای لورنس» که در سال ۱۹۸۳ ساخته شد احساس درد، گناه و کشش‌های جنسی موضوع اصلی داستان است. «ديويد بوئی» چهره معروف موسيقی بريتانيا در اين فيلم نقش سرباز بريتانيايی اسير در اسارتگاه‌های ژاپنی در دوران جنگ جهانی دوم را بازی کرد.

يکی ديگر از فيلم‌های ناگيسا اوشيما «مکس مون آمو» نام دارد که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد. ماجرای آن روابط عشقی و جنسی زن يک ديپلمات غربی در کشورهای آفريقايی با يک شامپانزه است. دراين فيلم «شارلوت رامپينگ» نقش اين زن را ايفا می‌کند که به مرور شوهر خود را قانع می‌کند تا رابطه وی با اين حيوان را بپذيرد.

منتقد روزنامه « گاردين» در پايان می‌نويسد که ناگيسا اوشيما يک هنرمند چيره‌دست بود که با آثار خود ضمن ارائه تصويری شاعرانه و لطيف از احساسات انسان‌ها با فيلم‌های خود به شکل بی‌پرده‌ای با پيروی کورکورانه از سنت‌ها و دورويی می‌جنگيد.
XS
SM
MD
LG