لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

میراث ۱۳ ساله حضور حامد کرزی در ریاست جمهوری افغانستان


حامد کرزی پس از ۱۳ سال حضور در قدرت و در دست داشتن سکان ریاست جمهوری افغانستان، اعلام کرد که بازنشسته شده و از سیاست و قدرت کناره می‌گیرد.

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در گزارشی با شماری از چهره‌های شاخص سیاسی افغانستان گفت وگو کرده و در مورد تاثیرات و میراث به جای مانده از حامد کرزی پرسیده است.

امرالله صالح، رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت افغانستان که به مدت شش سال و از ۲۰۰۴ یا ۲۰۱۰ این منصب را عهده‌دار بود از همکاران نزدیک کرزی بود. اما بعد از آن به دنبال تاسیس «بسیج ملی» رفت و جریان دموکراسی خواهی در پیش گرفت. وی در مورد کرزی می‌گوید:«حامد کرزی را باید در سه دوره بررسی کرد. از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ او یک قهرمان بود ولی بعد از آن به تدریج برای خود یک فضای قدرت انحصاری خلق کرد. میراثی که از او می‌ماند یک دوره ناپاک در برگزاری انتخابات است.»

حامد کرزی به عنوان یک سیاستمدار با مدارا و کسی که پیچیدگی‌های حوزه قدرت در افغانستان را می‌داند، شناخته شده است. برخی شغل او را مانند «راه رفتن روی سر مارهای خطرناک» معرفی کردند. وی در دوران ریاست جمهوری خود سعی کرد نهاد دولت را به جایگاه مناسبی برساند.

امرالله صالح می‌گوید:‌«متاسفانه حامد کرزی در پنج سال گذشته به تدریج صدای مخالف را از خود دور کرد و اطراف خود کسانی را گذاشت که چیز زیادی از سیاست نمی‌دانستند.»

قهرمان به شرط گذار از دوران خطرناک

نادر نادری، فعال حقوق بشر و رییس نهاد مستقل بررسی انتخابات افغانستان، می‌گوید اگر از شرایط نامتعادل فعلی به سلامت گذر کنیم، از حامد کرزی به عنوان یک قهرمان یاد خواهد شد و بنیانگذار دموکراسی نوین در کشور خواهد بود. اگر از دوران فعلی به سمت بدتر برویم، او در قسمت تاریک تاریخ جا می‌گیرد.

وی افزود:‌ «میراث کرزی پیچیده است. بزرگ‌ترین آن مرتبط با برقراری آزادی بیان و اعطای آزادی به مطبوعات و جمع ‌آوردن سیاستمدارن مختلف زیر یک چتر واحد است. از سوی دیگر به کسانی که سوابق مدنی مثبتی نداشتند و به بهانه جلوگیری از جنگ داخلی، قدرت و امتیاز خاص قائل شد. هرکسی که بدتر و در مرکز گسترده‌تری از فساد بود از سوی کرزی با مدارای بیشتری روبرو می‌شد.»

آقای نادری گفت:‌ «چیزهایی در دوران ریاست جمهوری بسیار با ارزش بود و او فضایی ایجاد کرد که تیم او بتواند کار خود را دنبال کند.»

میراث مثبت حامد کرزی

رویا محبوب، تنها مدیرعامل زن در افغانستان و از فعالان حوزه فناوری که ۲۶ ساله است، می‌گوید دوران حامد کرزی دوران مثبتی بود و تغییرات خوبی دنبال و پایه گذاری شد. او کارهای خوب کرد اما توان بهتر کار کردن داشت و در جریان ۱۲ سال حضور در قتر می‌توانست خیلی کارهای بهتری دنبال کند.

وی می‌افزاید:‌«حامد کرزی توانست زیرساخت‌های بهداشتی را پایه گذاری کند، آزادی مطبوعات را اجرا کرده و خیلی از تفاوت‌ها در افغانستان را کم کرده و مردم را به زیر یک چتر بکشاند. اما خوب، دو نقطه ضعف داشت:‌ بی‌ثباتی و فساد. اوضاع بد امنیتی در سال‌های اخیر باعث شد خیلی از سرمایه‌گذاران کشور را ترک کنند. ضمن این که برنامه خوبی برای پایین آوردن مشکل بیکاری نداشت.»

XS
SM
MD
LG