لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

درگیری های دمشق به روایت یک وبلاگ نویس


عکسی که در وبلاگ منتشر شده و یکی گلوله هایی است که به سمت محله میدان از سوی تانک های ارتش سوریه شلیک می شود
عکسی که در وبلاگ منتشر شده و یکی گلوله هایی است که به سمت محله میدان از سوی تانک های ارتش سوریه شلیک می شود
رزان غزاوی، بلاگر و روزنامه نگار سوری، روز چهارشنبه، از مشاهدات خود در دمشق، در وبلاگ خود، « رزانيات» گزارش داده است.

آخرين پست اين وبلاگ که البته به روز هم می شود، می گويد: «ساعت ۱۲ و نيم ظهر بود که تيراندازی در نزديکی ما روی داد ولی خوب توانستيم با سلامت برسيم. نمی توانم بگويم دقيقا کجای محله ميدان هستم و نه می توانم بگويم چه کس يا کسانی همراه من هستند. ولی می توانم بگويم فعلا در امان هستيم.»


آخرين پست او در روز هيجدهم ماه ژوئيه و ساعت ۱۲ و نيم، و همزمان با خبری که داده به روز شده، در ادامه می نويسد: «از صبح زود بود که درگيری شروع شد و هنوز ادامه دارد. به تناوب صدای انفجار می شنويم و همسايگان می گويند تانک ها قلب محله را نشانه رفته و هنوز به آن شليک می کنند.» عکس پوکه يکی از شليک ها را هم روی صفحه وبلاگش گذاشته است.

این وبلاگ در توصیف وضعیت امنیت محله میدان نوشته است: «چند ایستگاه بازرسی در محله نصب شده و تردد کم شده و کمی آرامتر هم شده است. امروز از سه نفر از ارتش آزاد سوریه، (نیروهای مخالف) و یک غیرنظامی "شهید" شدند.»

و بعد در ادامه وبلاگ بیشتر و دقیق تر به روز می شود: «ساعت سه بعداز ظهر است، درگیری ها به نزدیکی محله میدان کشیده شده است.»

ورودی بعدی می گوید: «ساعت سه و ربع است. به نقل از اطلاعات درز شده از سوی یک منبع نظامی نزدیک به حاکمیت، قرار است حمله با گاز سمی (شیمیایی) علیه ساکنان محله میدان انجام شود که ممکن است مشکلات تنفسی زیادی برای ساکنان به همراه داشته باشد. فعالان در حال توزیع ماسک های تنفسی (نوع سبک و کاغذی که برای فرار از آلودگی هوا استفاده می شود) در میان ساکنان و شهروندان هستند.»

جالبی این وبلاگ این است که روح شرایط حاضر هم در آن جریان دارد و ختم به زاری و گریه نیست. نویسنده وبلاگ در پایان همین ورودی خود نوشته: «روحیه ما و فعالان خیلی بالاست. به رغم این که به هم ریخته و شلوغ است ولی ما داریم دور هم سیگار می کشیم و چای می نوشیم.(من همین الان لیوان چای به دستم) و مشغول گفتن جوک و خندیدن هستیم.»

و می گوید به محض این که خبر جدیدی شود، برمی گردیم.

دمشق پایتخت سوریه روز چهارشنبه شاهد حوادث زیادی بود. پس از اعلام کشته شدن وزیر دفاع سوریه و معاون او بر اثر یک انفجار در مرکز دمشق که روز چهارشنبه روی داد، خبرگزاری رویترز خبر داد که عصر چهارشنبه پنج انفجار دیگر در نزدیکی پادگان مقر استقرار نظامیان تحت فرمان برادر بشار اسد شنیده شده‌ است.

تلویزیون رسمی سوریه روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه، از کشته شدن داود راجحه، وزیر دفاع، و آصف شوکت، معاون او، بر اثر یک بمب‌گذاری انتحاری در دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد. گزارش‌های ضد و نقیضی نیز در مورد کشته یا زخمی شدن محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه، مخابره شده‌ است.

در دیگر پست های وبلاگ «رزانیات» به آدرس رزان قضاوی دات اورگ، می توان اخبار در مورد فعالان سوری هم پیدا کرد. آن هایی که دستگیر شده و یا به زندان افتاده و یا در حال اعتراض و اعتصاب غذا هستند. وی همچنین اخباری از به قول خودش «انقلاب سوریه» منتشر می کند و البته کامنت گذارانی هم دارد که می روند و نظر می دهند و او را طرفدار «پروپاگاندا» معرفی می کنند.
XS
SM
MD
LG