لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

امتیاز روزنامه مغرب لغو شد


صفحه نخست آخرین شماره از روزنامه مغرب
صفحه نخست آخرین شماره از روزنامه مغرب
هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه، امتیاز انتشار روزنامه مغرب را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امتياز روزنامه مغرب با عنوان نقض حدود قانونی مطبوعات لغو شد. این گزارش به جزییات بیشتری در مورد این نقض حدود، اشاره‌ای نکرده است.

روز چهارشنبه ۱۶ اسفند سردبیر روزنامه مغرب خبر داده بود که مدیر و دبیر سیاسی این روزنامه بازداشت شده‌اند. امیر موسی کاظمی سردبیر روزنامه «مغرب» در صفحه شخصی خود نوشته بود: «یک روز بعد از چاپ نامه سید محمد خاتمی به روزنامه مغرب، محمد مهدی امامی ناصری مدیر مسئول و علیرضا آقایی راد دبیر سرویس سیاسی این روزنامه بازداشت شدند.»

آقای کاظمی این بازداشت‌ها را در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره دلیل این بازداشت گفته بود: «علتی که عنوان شد نوشتن مطلبی با تیتر "ادب مرد به ز دولت اوست" توسط علیرضا آقایی‌راد - دبیر سیاسی این روزنامه - بود که در شماره‌ دهم روزنامه به چاپ رسید. البته در این مطلب به هیچ جغرافیای سیاسی اشاره نشده و فقط براساس تفکر فلاسفه درباره‌ یک آرمان‌شهر نوشته شده است.»

سردبیر روزنامه مغرب درباره ادامه انتشار آن افزوده بود: «تاکنون هیچ حکمی مبنی بر جلوگیری از انتشار روزنامه به‌دست ما نرسیده است و در این شرایط، روزنامه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

آزادی محمد مهدی امامی ناصری و علیرضا آقایی‌راد

هفته گذشته محمدمهدی امامی ناصری، مديرمسؤول و عليرضا آقايی راد، دبير سياسی روزنامه مغرب، آزاد شدند.

آقای امامی ناصری پس از آزادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گفت: «اين بازداشت برای ارائه‌ پاره‌ای از توضيحات درباره‌ يکی از مطالب چاپ شده در شماره دهم روزنامه مغرب بود. متاسفانه از اين مطلب، توهين به مسوولان نظام استنباط شده بود که دفاع و توضيحات ما درباره‌ آن با نظر مثبت مقام قضايی مواجه شد.»

محمدمهدی امامی ناصری، مدیر مسئول روزنامه مغرب پیش از این نیز یک بار بازداشت شده بود که در آن مقطع سخنگوی قوه قضاییه دلیل بازداشت مدیرمسئول «مغرب» را اتهام غیر مطبوعاتی اعلام کرده بود.

آقای امامی ناصری در دور اول بازداشت پس از ۱۱۹ روز حبس در زندان اوین، روز یکشنبه، ۸ بهمن «با مساعدت دادستان تهران» آزاد شده بود.

در ادامه موج جدید برخورد با رسانه‌های اصلاح‌طلب از هفتم بهمن به بعد، بیش از ۱۷ روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که در روزنامه‌های بهار، شرق، اعتماد و آرمان و نیز هفته‌نامه آسمان فعالیت می‌کردند، بازداشت شدند که بیشتر آنها به قید کفالت یا وثیقه، آزاد شده‌اند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند گفت که عوامل این وزارتخانه به ۶۰۰ خبرنگار ایرانی «ضربه» زده‌اند که ۱۵۰ نفر از آنان در داخل کشور و بقیه در خارج از کشور سکونت دارند.

مقامات جمهوری اسلامی روزنامه‌نگاران و فعالان اصلاح‌طلب را «فتنه‌گر» می‌نامند و حیدر مصلحی با اعلام «ضربه» زدن به ۶۰۰ خبرنگار ایرانی گفت که «هدف اصلی فتنه‌گران در انتخابات آتی انتقام‌گیری و ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب» است و هدف وزارت اطلاعات «جلوگیری از بوجود آمدن فتنه، قبل از انتخابات است.»
XS
SM
MD
LG