لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

پرتاب کاوشگر «می ون» به سمت مریخ


لحظه پرتاب موشک حامل «می ون»
لحظه پرتاب موشک حامل «می ون»
يک سفينه جديد کاوشگر از سوی سازمان هوا و فضای آمريکا، ناسا، روز دوشنبه به سوی مريخ به فضا پرتاب شد.

اين سفينه بدون سرنشين که «می ون Maven» نام دارد، انتظار می رود پس از سفری ۱۰ ماهه به مريخ برسد.

کاوشگر ميون قرار است پس از رسيدن به مريخ، سياره سرخ را به مدت يکسال کامل زمينی دور بزند تا جوّ بالای آن را آزمايش و بررسی کند.

در گردش به دور مريخ، ارتفاع بيش از شش هزار کيلومتری مدار بيضی سفينه از سطح سياره سرخ در پنج نوبت تا فاصلهٔ ۱۲۵ کيلومتری از سطح سياره پايين خواهد آمد تا از اتمسفر مريخ نمونه‌برداری کند.

دانشمندان می‌خواهند دريابند چگونه مريخ در حالی که اتمسفرش از حالت غليظ به رقيق تغيير يافت، از سياره‌ای گرم و مرطوب در چند ميليارد سال پيش به يک کره سرد و خشک امروز تبديل شده است.

دانشمندان باور دارند بيشتر گاز اتمسفری ممکن است در نتيجه فعاليت خورشيدی به فضا سرازير شده باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان بی سی» و همچنین سایت رسمی ناسا، سفينه ميون که انتظار می رود در سپتامبر سال ۲۰۱۴ ميلادی وارد مدار مريخ شود، مأموريتی در پيش دارد که هزينه‌اش ۶۷۱ ميليون دلار برآورد می‌شود.

پرسشی برای تمامی مأموريت‌های ناسا به مريخ تا امروز اين بوده که آيا زندگی می‌توانسته است در جايی آغاز شود که اينک سياره‌ای خشک و خالی به نظر می‌رسد؟

مأموريت ميون بيست و يکمين مأموريت ناسا به مريخ است. از ۲۰ مأموريت پيشين ناسا به سياره سرخ ۱۴ مأموريت موفق بوده‌اند.

پيش از کاوشگر ميون، سفينه کاوشگر «کيوریاسیتی» ( به معنای کنجکاوی) در سال ۲۰۱۱ به سوی مريخ پرتاب شده بود که در سال ۲۰۱۲ بر سياره سرخ فرود آمد.

به گفته مقامات ناسا، «ميون اولين سفينهٔ فضايی مختص به کاوش و فهم اتمسفر بالای مريخ است.» این مقامات می گویند: «اين سفينه فضايی تحقيق خواهد کرد چگونه واگذاری اتمسفر مريخ به فضا سرنوشت آب بر سطح سياره را رقم زد.»

سفينه فضايی ميون که مکعب شکل و در اندازه ۵/۲ متر و به وزن ۲۴۵۳ کيلوگرم است به وسيلهٔ يک موشک اطلس پنج ۴۰۱ از ايستگاه نيروی هوايی آمريکا در کيپ کاناورال در ايالت فلوريدا به فضا پرتاب شد.
XS
SM
MD
LG