لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

هشت ماه حمله به داعش؛ حدود دو هزار شبه‌نظامی کشته شده‌اند


تصاویری از حملات هوایی انجام شده علیه داعش
تصاویری از حملات هوایی انجام شده علیه داعش

ديده‌بان حقوق بشر در سوریه اعلام کرد از زمان آغاز حملات هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به مواضع گروه «حکومت اسلامی» يا داعش در خاک سوريه از سپتامبر سال گذشته ميلادی تاکنون، حدود دو هزار تن از شبه‌نظاميان اين گروه و حدود ۸۰ تن از مردم غيرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» که مقر آن در بريتانيا است و از زمان آغاز جنگ تلفات در اين کشور را بررسی و ثبت می‌کند، روز سوم اردیبهشت رقم تلفات گروه خلافت اسلامی را یک هزار و ۹۲۲ نفر، تلفات گروه جبهه النصره وابسته به القاعده را ۹۰ نفر و تعداد تلفات مردم غیرنظامی را ۶۶ نفر اعلام کرد.

گروه «حکومت اسلامی» اوايل تابستان سال گذشته مناطق وسيعی از خاک سوريه و بخش‌هايی از مناطق غربی خاک عراق را تصرف کرد. از ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۴ تا امروز برخی از کشورهای غربی و کشورهای عربی منطقه با تشکيل يک ائتلاف نظامی به رهبری آمريکا حملات هوايی به مواضع اين گروه را آغاز کردند.

گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد در ميان ده‌ها قربانی غيرنظامی اين حملات تعداد زيادی زن و کودک نيز وجود دارد.

دولت آمريکا گفته است که اطلاعات مربوط به تلفات غير نظامی را با دقت بررسی خواهد کرد و برای تحقيق در مورد هر يک از اين تلفات شيوه بررسی ويژه‌ای دارد.

دولت آمريکا عمليات نظامی خود در سوريه را با اتکاء به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد توجيه می‌کند که بر اساس آن کشور و يا گروهی از کشورها برای دفاع از خود در برابر حمله گروه‌های مسلح می‌توانند به اقدام نظامی متوسل شوند.

خبرگزاری آلمان نيز می‌گويد حملات هوايی ائتلاف به رهبری آمريکا با هدف قرار دادن پالايشگاه‌ها و تاسيسات نفتی که در تصرف گروه «حکومت اسلامی» یا داعش است، به يکی از اصلی‌ترين منابع مالی اين گروه ضربه سنگينی زده است.

اين حملات به نيروهای مسلح کرد و ارتش عراق کمک کرده تا بخش‌هايی از مناطق تصرف شده توسط «حکومت اسلامی» در شمال و غرب عراق را بازپس بگيرند و واحدهای مسلح مردمی در کردستان سوريه نيز پس از چندين ماه نبرد مداوم توانستند شهر کوبانی واقع در شمال سوريه را آزاد کنند.

اما در ساير بخش‌های خاک سوريه، گروه «حکومت اسلامی» هنوز در حال پيشروی است و در ماه‌های اخير توانسته قسمت‌هايی از مناطق صحرايی در جنوب و غرب اين کشور را که در کنترل نيروهای دولتی بودند تصرف کند. در مناطق نزديک به شهر دمشق نيز اين گروه پس از چندين هفته نبرد توانست نقاط کليدی را در تصرف ساير گروه‌های مخالف حکومت بود، به کنترل خود درآورد.

گفته می‌شود در جنگ داخلی سوريه که از سال ۲۰۱۱ و پس از سرکوب خشن اعتراض‌ مخالفان توسط دولت حاکم در دمشق آغاز شد، تاکنون حدود ۲۲۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG