لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

درگذشتگان موسیقی جهان در ۲۰۱۴، بخش دوم


از چپ به راست: جک بروس، پاکو دلوسیا و جو کاکر
از چپ به راست: جک بروس، پاکو دلوسیا و جو کاکر

سال ۲۰۱۴ سال وداع با بعضی چهره‌های بسيار مشهور و تأثيرگذار موسيقی جهان بود. موسيقی امروز پس از پایان سال زندگینامه بعضی از اين هنرمندان را به اختصار مرور می‌کند. بخش اول را این جا می‌توانيد دنبال کنید.

موسيقی امروز: درگذشتگان موسیقی جهان در ۲۰۱۴ (۲)
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:49 0:00
لینک مستقیم

جک بروس - Jack Bruce

جک بروس
جک بروس

جک بروس در نوجوانی تحصيل موسيقی کلاسيک را آغاز و پس از مدتی رها کرد، اما تأثير آن روی نواختن گيتار بيس او مشهود بود و از او نقل شده که يوهان سباستين باخ، آهنگساز نامی دوره باروک، بهترين ملودی‌های بيس تاريخ را ساخته است. در سال ۱۹۶۶ او با «اریک کلپتون» و «جینجر بیکر» گروه کریم را تشکیل داد که در موسیقی راک به دنبال کشف آواها و فضاهای ناشناخته و بکر بود. تمرکز جک بروس در این دوران روی بداهه‌نوازی‌های پیچیده روی گیتار بیس بود و گاهی حین شنیدن آثار گروه کریم به سختی میتوان تشخیص داد که کدام صدا متعلق به ساز اوست و کدام صدا از گیتار الکتریکی اریک کلپتون می‌آید.

پس از جدایی از کریم، بروس شروع به آزمون سبک‌های دیگر کرد، به خصوص جاز و در کنار آن هارد راک، بلوز، آر اند بی، فیوژن، آوانگارد وغیره. در این راه او با بسیاری گروه‌ها و نوازندگان همکاری داشت و در اوائل دهه هشتار گروهی تشکیل داد به نام جک بروس اند فرندز (جک بروس و دوستان) که موفقیت تجاری آن او را از وضعیت سخت مالی ناشی از مصرف مواد مخدر نجات داد.

در سال ۲۰۰۳ بروس به سرطان کبد مبتلا شد و مشکلات ناشی از پیوند عضو تزدیک بود جان او را بگیرد، اما سلامت خود را به دست آورد و به کار موسیقی ادامه داد. در سال ۲۰۱۰ کتاب زندگینامه او منتشر شد و یک سال بعد، سومین کسی بود که جایزه بین‌المللی نوازندگان گیتار بیس را صاحب شد، جایزه‌ای که به پاس یک عمر فعالیت هنری به او داده شده بود و غیر از او تا کنون تنها نصیب دو هنرمند دیگر شده است.

جک بروس در سن هفتاد سالگی در سافولک انگلیس بر اثر بیماری کبد از دنیا رفت.

پاکو دلوسیا - Paco de Lucía

دلوسيا
دلوسيا

روز ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۴ یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان موسيقی فلامنکو «پاکو دلوسيا» درگذشت.

او از استادان مشهور گيتار بود که در دهه هفتاد ميلادی با تلفيق موسيقی فلامنکو با عناصر جاز و کلاسيک به شهرت رسيد. دلوسیا با انتشار بیش از ۳۰ آلبوم، يکی از تأثيرگذارترين و مهمترين موسيقيدانان اسپانیا شمرده می‌شود.

دلوسیا در سن پنج سالگی از پدر خود اولین گیتارش را هدیه گرفت و پدرش اولین معلم گیتار او نیز بود. فعالیت حرفه‌ای خود را از یازده‌سالگی آغاز کرد و در بیست سالگی اولین آلبوم مستقل خود را به بازار فرستاد. در این دوره همکاری چندین ساله او با خواننده مشهور فلامنکو «کامارون دلا ایسلا» آغاز شد و با ترانه «بین دو صندلی» (Entre dos aguas) به شهرت بین‌المللی رسید.

هرچند که دلوسیا در دهه‌های فعالیت هنری خود بارها تلفیق و ترکیب سبک‌های گوناگون موسیقایی را آزمود، اما خود معتقد بود که پایبند موسیقی فلامنکوست و با هنرمندان سبک‌های دیگر تنها همکاری و همنوازی کرده است. در همین حال، سبک منحصر به فرد او در نوازندگی گیتار تبدیل به الگوی بسیاری از گیتارنوازان نسل‌های بعد شد.

پاکو دلوسيا در سن ۶۶ سالگی در حالی که با فرزندان خود در يکی از سواحل مکزيک بازی می‌کرد، دچار حمله قلبی شد و از دنیا رفت.

جو کاکر - Joe Cocker

جو کاکر
جو کاکر

روز ۲۲ام دسامبر سال ۲۰۱۴ خواننده مشهور سبک راک، سول و بلوز «جو کاکر» درگذشت. او بيش از همه به بازخوانی‌های بسيار موفق با صدای خش‌دارش و حرکات سر و دست و بدنش هنگام اجرا معروف بود.

شغل اوليه جو کاکر لوله‌کشی گاز بود و از ۱۵ سالگی در گروه‌های کوچک موسيقی حول و حوش زادگاهش شهر شفیلد انگلیس فعاليت ميکرد. شهرت جهانی او با بازخوانی ترانه گروه بيتلز شروع شد، در واقع با اجرای ترانه «با کمی کمک از دوستانم» در فستيوال تاريخی موسيقی وودستاک در پايان دهه شصت ميلادی.

مشکلات جسمی و مالی و مصرف مواد مخدر زندگی کاکر را با فراز و نشيب‌های فراوانی روبه‌رو کرد، اما در عرض سه دهه اخیر آرامش و ثبات بیشتری یافته بود و توانست به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی دنیا تبدیل شود. او در سال ۲۰۰۷ از ملکه اليزابت دوم نشان افسر رتبه امپراتوری بریتانیا را دريافت کرد.

جو کاکر در کرافورد در ایالت کلرادوی آمریکا در سن ۶۹ سالگی بر اثر بیماری ریوی از دنیا رفت.

XS
SM
MD
LG