لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

هفتمين قهرمانی رافائل نادال در رولان گاروس


نادال پس از شکست جوکوویچ در رولان گاروس
نادال پس از شکست جوکوویچ در رولان گاروس
رافائل نادال با برتری ۳-۱ مقابل نوواک جوکوويچ در فينال رولان گاروس ۲۰۱۲ موفق شد برای هفتمين بار بر جام قهرمانی اين رقابت ها بوسه بزند.

فينال اين رقابت ها روز يکشنبه به خاطر بارش باران نيمه تمام ماند و ادامه اش به ظهر دوشنبه کشيده شد.

ست چهارم با نتيجه ۶-۵ به سود نادال بود، وقتی سرويس های جوکوويچ خراب شد و قهرمانی به نادال رسيد، در اقدامی که کمتر از اين تنيس باز چپ دست اسپانيايی ديده شده وارد جايگاه تماشاگران شد و خودش را به اعضای خانواده و تيم مربيگری اش رساند تا در آغوش آن ها قرار بگيرد.

نادال سپس ستارگان پيشين دنيای تنيس از جمله جان مک انرو را نيز به آغوش کشيد و برای دريافت جام هفتم، به روی محوطه خاک رس بازگشت. در ورزشگاه فيليپ شاتريه؛ پرچم اسپانيا به اهتزاز در آمد و سرود ملی اين کشور نواخته شد.

نادال همچنين برای يازدهمين بار توانست فاتح گرنداسلم ها شود. بهترين رکورد تاريخ تنيس در گرنداسم ها با ۱۶ قهرمانی در اختيار راجر فدرر است که در مرحله نيمه نهايی مغلوب جوکوويچ شد.

نادال که ۲۶ ساله است؛ همچنان اين فرصت را خواهد داشت تا به رکورد افسانه ای فدرر نزديک شود و حتی ان را بشکند. او که پشت کفش هايش عدد ۶ درج شده بود، سال آينده با کفش هايی که عدد ۷ روی آن ثبت شده به تورنمنت محبوبش بازخواهد گشت.

نوواک جوکوويچ نيز سينی نقره ای را دريافت کرد و در کنار نادال و متس ويلاندر شماره يک سابق جهان از سوئد که برای توزيع جوايز فراخوانده شده بود، عکس يادگاری گرفت.

جوکوويچ به رغم اين شکست؛ همچنان در رده نخست جهان قرار دارد. نادال جايگاهش را در رده دوم تثبيت کرده و فدرر نيز با فاصله ای چشمگير نسبت به نفرات بعدی، در رده سوم قرار دارد.

نادال و جوکوويچ فينال نخستين گرنداسلم سال در ملبورن را نيز برگزار کرده بودند که برتری نصيب جوکوويچ شده بود. تنيس باز قدرتمند صربستانی تاکنون پنج بار فاتح رقابتهای گرنداسلم شده اما هنوز نتوانسته در رولان گاروس به قهرمانی برسد.

کارنامه نادال

نادال در اولين بازی با نتيجه ۳-۰ از سد سيمونه بوللی (ايتاليا) گذشت. سپس با همين نتيجه بر دنيس ايستومين ازبکستانی چيره شد.

ادواردو شوانک آرژانتينی هم ۳-۰ به نادال باخت. در دور چهارم، خوان موناکو از آرژانتين در ست اول ۶-۲ باخت اما دو ست بعدی را ۶-۰ واگذار کرد تا نادال را بدون ست باخته راهی مرحله يک چهارم نهايی کند.

نيکولاس آلماگرو از اسپانيا هم ۳-۰ به هموطنش باخت. در نيمه نهايی، ديويد فرر ديگر تنيس باز اسپانيايی نيز برخلاف انتظار، مقاومت چندانی مقابل نادال بروز نداد و ۳-۰ شکست خورد تا پادشاه خاک رس جهان، بدون ست باخته به فينال برسد.

نوواک جوکوويچ تنها کسی بود که توانست يک ست از نادال بگيرد، اما او نيز گريزی از شکست نداشت. اين مسابقه را هم نادال ۳-۱ برد.

جوکوويچ در فينال بارها عصبانيت خود از روند مسابقه را با حرکاتی نشان داد که کمتر از او ديده شده بود.

کوبيدن راکت به سر، پرتاب کردن راکت به زمين و حتی شکستن صندلی محل استراحت از جمله رفتارهايی بود که جوکوويچ بروز داد.

فاتحان رولان گاروس ۲۰۱۲

غير از نادال که قهرمان انفرادی مردان شد، ماريا شاراپووا از روسيه نيز با پيروزی بر سارا ارانی از ايتاليا، جام قهرمانی زنان را نصيب خود کرد.

بانوی شماره ۲ تنيس جهان تاکنون در اين رقابت‌ها قهرمان نشده بود. او که سابقه قهرمانی در هر سه گرنداسلم ملبورن، ويمبلدون و آمريکا را دارد با قهرمانی در رولان گاروس ضمن شکستن طلسم اين تورنمنت، رتبه نخست را از ان خود کرد و آزارنکا را به رده دوم فرستاد.

در رقابت های دو نفره مردان، تيم مکس ميرنی از بلاروس و دانيل نستور کانادايی به قهرمانی رسيد. آنها در فينال از سد برادران برايان از آمريکا گذشتند.

در دو نفره زنان، سارا ارانی و روبرتا وينچی از ايتاليا قهرمان شدند. ارانی که در انفرادی هم فيناليست شده بود، پديده رولان گاروس ۲۰۱۲ لقب گرفت. آنها در فينال از سد ماريا کريلنکو و ناديا پترووا از روسيه گذشتند.

در رقابتهای مختلط، زوج سانيا ميرزا و ماهش بوپاتی از هندوستان قهرمان شدند. آنها در فينال بر زوج سانتياگو گونزالز شيليايی و کلوديا ايگناچيک لهستانی چيره شدند.

انفرادی پسران را کيمر کوپيانس بلژيکی فتح کرد و انفرادی دختران را آنيکا بک از آلمان.

در رقابتهای پيشکسوتان زير ۴۵ سال، تيم اسپانيايی کارلوس مويا و آلبرتو کاستا به قهرمانی رسيد. در رده بالای ۴۵ سال هم زوج پاتريک مک انرو و جان مک انرو از آمريکا به عنوان نخست دست يافتند.

منصور بهرامی تنيس باز ۵۶ ساله ايرانی نيز به اتفاق توماس موستر ۴۴ ساله از اتريش در اين رقابتها حضور داشتند. بهرامی در جمع همسن و سالان خودش در جهان بی رقيب است.
XS
SM
MD
LG