لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

ندا شهسواری جا ماند؛ پسرها اعزام شدند


ستاره پينگ‌پنگ‌ بانوان ايران به دليل مخالفت شورای برون‌مرزی وزارت ورزش، فرصت حضور در رقابت‌های کاپ آسيا را از دست داد. اين در حالی است که شورای مزبور، مجوز اعزام نمايندگان مرد ايران به اين مسابقات را صادر کرده است.

ندا شهسواری نخستين زن در تاريخ پينگ پنگ ايران است که در بازی‌های المپيک حضور يافته است. اين ورزشکار کرمانشاهی از ۱۵ سالگی به عضويت تيم ملی در آمده و ۱۲ سال است که برای تيم ملی بازی می‌کند.

خانم شهسواری به خبرگزاری مهر گفته است در طول تعطيلات نوروزی فقط تمرين کرده و قيد تمام تفريحات را زده تا برای کاپ آسيا آماده شود: «از اين ناراحتم که دقيقه ۹۰ گفتند نمی‌توانی بروی. چمدانم را بسته بودم که مطلع شدم سفرم لغو شده است.»

وی افزود: «بدجوری توی ذوقم خورد. مسئولان می‌توانستند زودتر مخالفت کنند تا اين‌قدر وقت و انرژی صرف آماده‌سازی برای شرکت در مسابقات نمی‌کردم.»

حضور ندا شهسواری در المپيک باعث شد بتواند تنها سهميه منطقه آسيای ميانه در رقابت‌های گزيشی تهران را نصيب خود کند. شهسواری در فينال مقابل يلنا شاگارووا از قزاقستان پيروز شد.

ندا شهسواری در حالی به قهرمانی رسيد که قبلاً در استان گرگان از حريف قزاقستانی‌اش شکست خورده بود. غير از انتقام ناباورانه روی ميز پينگ‌پنگ و شکستن طلسم الپيک برای ايران، نکته جالب ديگر اين است که رتبه جهانی شاگارووا ۱۷۸ پله بالاتر از شهسواری بود.

او حتی توانست بازيکنان مطرح ديگری مثل گلچهره خوسينووا از قزاقستان و ناتاليا اسلادکووا از قزاقستان را هم مغلوب کند.

سيما ليموچی سرمربی تيم ملی زنان ايران که خود سال‌ها حرف اول پينگ پنگ دختران ايران را می‌زد، پس از کسب سهميه گفته بود: «اگر او در تورنمنت‌های بيشتری شرکت کند، مقابل حريفان قدرتمندتر هم نمايش زيبايی را نشان خواهد داد.»

اما در حالی که شهسواری در اوج دوران قهرمانی به سر می‌برد و تجربه ذی قيمت المپيک را هم اندوخته، از اعزام به مسابقات آسيايی بازمانده است. در حالی که در کشورهای رقيب، فدراسيون‌ها در صدور رای برای اعزام کردن یا نکردن حضور ورزشکاران‌شان اختيار تام دارند.

ندا شهسواری همراه با تيم ايران در مسابقات جهانی دورتموند نيز خوش درخشيد. ايران در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ با چهار پيروزی مقابل ايرلند جنوبی، ارمنستان، مغولستان و مکزيک به مرحله‌ دوم راه يافت.

ايران تنها يک باخت در ديدار نخست مقابل کانادا متحمل شد. تنها پيروزی انفرادی ايران مقابل کانادا را ندا شهسواری در بازی اول مقابل يوئن سارا رقم زد و سه بر يک به برتری رسيد.

در رويارويی با ايرلند جنوبی، ندا شهسواری با پيروزی مقابل اشلی گيون خوش درخشيد. در بازی چهارم اين مسابقه هم شهسواری به ميدان رفت و با برتری ۳-۰ مقابل آماندا موگی، پيروزی نهايی ۳-۱ را برای ايران رقم زد.

ايران در رويارويی پايانی هم مقابل ماکائو با پيروزی ۳ بر صفر، عنوان ۵۷ جهان را نصيب خود کرد که پنج رده بالاتر از مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو بود. در اين مسابقه و در بازی دوم ندا شهسواری مقابل چنگ چئونگ ۳ بر صفر پيروز شد.

پارسال و دو سال پيش از آن هم ندا شهسواری در کاپ آسيا شرکت کرده. اولين بار نيست که قرار بود يک نماينده از بانوان در کاپ آسيا شرکت کند اما امسال، وزارت ورزش تصميم گرفت سفر نماينده ايران را لغو کند و بخت ارتقا در رنکينگ جهانی را هم از او بگيرد.

او با اشاره به اين‌که مسابقات جهانی فرانسه را پيش رو دارد گفته حالا که حضورش در کاپ آسيا منتفی شده، تمريناتش را برای حضور در مسابقات جهانی پيگيری می‌کند. برای اعزام به مسابقات جهانی هم تضمينی وجود ندارد. شورايی که در لحظه اعزام با سفر به هنگ‌کنگ مخالفت می‌کند، می‌تواند سفر به فرانسه در ماه ارديبهشت ماه را هم از دستور کار خارج کند.

سايت فدراسيون پينگ‌پنگ هم در گزارشی به نقل از محمد زارع‌پور رييس اين فدراسيون نوشته است: مشکلات اعزام بازيکنان در سال جديد هم گريبان پينگ‌پنگ را گرفت و مخالفت شورای برون‌مرزی باعث شد تا نتوانيم ندا شهسواری را به کاپ آسيا اعزام کنيم.
XS
SM
MD
LG