لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

گردوغبار آتشفشان در نيکاراگوا؛ تخلیه سه‌هزار نفر


غبار روی آتش فشان، سال گذشته در مکزیک
غبار روی آتش فشان، سال گذشته در مکزیک
دولت نيکاراگوا روز يکشنبه اعلام کرد در پی فعاليت محدود و بروز گرد و غبار از يک آتشفشان در اين کشور، از سه هزار تن از مردم منطقه خواسته محل را تخليه کرده و از ناحيه فعاليت آتشفشان دور شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آتشفشان «سن کريستوبال» در شمال غربی ماناگوا، پايتخت اين نيکاراگوا شروع به پرتاب گردوغبار به بيرون کرده و از شامگاه شنبه انفجارهايی هم در قله اين آتشفشان ديده شده است.

مقامات محلی می‌گويند انتظار می‌رود گردوغبار بيشتر و انفجارهای بيشتری شکل بگيرد که ممکن است ۲۰ هزار نفر در اين منطقه را با مشکل روبرو کند ولی در حال حاضر، دستور تخليه سه هزار تن از ساکنان نزديک منطقه صادر شده است.

آتشفشان «سن کريستوبال» با يک هزار و ۷۴۵ متر عمق، از کوه‌های بلند در کشور نيکاراگواست و از آتشفشان‌های فعالی در منطقه آمريکای جنوبی به شمار می‌رود.

از زمان فعاليت اين آتشفشان، فضايی از غبار و خاکستر برفراز چهار کيلومتری آن شکل گرفته است که به گفته مقامات محلی، نشان از فعاليت‌های جدی در اين آتشفشان از چهار سال گذشته تاکنون است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس هم به نقل از انستيتو زمين‌شناسی اين کشور نوشته است: «در حال حاضر احتمال ويژه‌ای داده نشده ولی با اين حال خطر فعاليت شديدتر اين آتشفشان وجود دارد.»

دولت نيکاراگوا نيروهای خود را راهی اين منطقه کرده تا به خروج خانواده‌ها از محله کمک کنند. با اين حال اين گزارش می‌گويد خيلی از خانواده‌ها پيش از رسيدن نيروهای دولتی منطقه را ترک کردند و حاضر به ماندن و ريسک کردن بيشتر نشده‌اند.

از زمان زمين لرزه اخیر کاستاريکا که نزديک به هفت و نيم ريشتر بود، نيکاراگوا درحال آماده باش اضطراری به سر می‌برد. پس لرزه‌های اين زمين لرزه، منطقه آمريکای مرکزی را به لرزه درآورد.

زمين لرزه کاستاريکا هر چند شديد بود ولی فقط دو کشته برجای گذاشت و بيشتر خسارت‌ها آن غيرجانی بود و به راه‌ها، ارتباطات و دکل‌های برق خسارت وارد کرد.

در سال‌های گذشته، هائيتی و شيلی شاهد زمين لرزه‌های شديدی در منطقه آمريکای جنوبی بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG