لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

خانواده دادستان سابق آرژانتین: آلبرتو نیسمان کشته شده است


آلبرتو نیسمان
آلبرتو نیسمان

همسر سابق دادستان پیشین آرژانتين، روز پنجشنبه گفت که بر اساس تحقيقات جنايی مستقل، آلبرتو نیسمان به قتل رسيده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بررسی جنايی و پرونده کالبدشکافی آقای نيسمان از سوی دولت هنوز منتشر نشده، اما برخی از اسنادی که از دفتر دادستانی آرژانتين منتشر شده حاکی از اين است که آقای نيسمان خودکشی کرده است.

ساندار آرويو سالداگو، همسر سابق آقای نيسمان، روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در يک کنفرانس خبری گفت: «نيسمان دچار سانحه نشده و خودکشی هم نکرده است. او را کشته‌اند».

آسوشيتدپرس هم در گزارشی از اين کنفرانس خبری و به نقل از همسر سابق آقای نيسمان نوشت: «مشخص است که او کشته شده و هيچ چيز ديگری درست نيست».

آلبرتو نيسمان چهار روز پس از اينکه کريستينا فرناندز، رييس جمهوری آرژانتين، را به تلاش برای انحراف در تحقيقات پرونده آميا متهم کرد در آپارتمان مسکونی‌اش در حالی که گلوله‌ای به سرش شليک شده بود پيدا شد.

خانم سالداگو که خود قاضی است، اعلام کرد نتايج تحقيقات مستقل جنايی از سوی يک تيم در اختيار دارد اما حاضر نشد جزييات اين تحقيقات را در اختيار خبرنگاران قرار دهد.

همسر سابق آقای نيسمان گفت يک تيم مستقل ديگر کالبدشکافی خود را انجام داده و نيز اسناد ويدئويی، تصويری و ديگر شواهد را بررسی و جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش رويترز، آقای نيسمان پدر دو فرزند است و در زمان مرگ، ۵۲ سال داشت.

پرونده مرگ آقای نيسمان، باعث بروز تئوری توطئه‌های زيادی در آرژانتين شده که شماری از آن‌ها رييس جمهوری اين کشور را در اين پرونده مقصر می‌دانند.

دولت آرژانتين روز ۱۳ اسفند با انتشار اعلاميه‌ای يک صفحه‌ای در روزنامه‌های داخلی کشور تاکيد کرد توافق به تعويق افتاده با ايران همچنان بهترين راه برای روشن کردن حقايق بمبگذاری مرگبار سال ۱۹۹۴ در مرکز يهوديان در شهر بوئنوس آيرس است.

يک دادگاه فدرال آرژانتين پارسال توافق جنجال برانگيزی که به ماموران اين کشور اجازه بازجويی از مظنونان ايرانی را می‌داد معلق کرد.

حکومت ايران دخالت در اين بمبگذاری را که ۸۵ قربانی به جا گذاشت تکذيب کرده است و همچنين از استرداد شهروندانش خودداری می‌کند.

از ابتدای سال جاری و مرگ مشکوک آلبرتو نيسمان دادستان شناخته شده آرژانتين، تحقيقات در باره پرونده بمبگذاری آميا بار ديگر توجه افکار عمومی اين کشور را به خود جلب کرده است.

XS
SM
MD
LG