لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پروژه «کشتی نوح» در روسیه؛ بانک ژنتيک تمامی جانداران زمین


دانشگاه دولتی مسکو
دانشگاه دولتی مسکو

محققان دانشگاه دولتی مسکو می‌گویند که قرار است با اجرای یک پروژه‌، تمامی «دی ان ای» موجودات زنده را در يک بانک جمع‌آوری کنند. اين پروژه، «کشتی نوح» نام گرفته است.

به گزارش روز هشتم دی‌ سايت «آموزش بالاتر»، «هايرلرنينگ»، ويکتور سادوونيچی، رييس دانشگاه مسکو گفته است: «ما قصد داريم نه فقط موجودات زنده، که بانک ژنتيکی از تمامی موجوداتی که منقرض شده يا در حال انقراض هستند، ايجاد کنيم».

در حال حاضر نزديک به يک و نيم ميليون گونه حيات شناخته شده روی کره زمين شناسايی شده‌اند و هنوز شناسايی گونه‌های حيات ادامه دارد.

به گزارش «نیویورک دیلی نیوز» اين پروژه قدمی بزرگ برای حفظ حيات در کره زمين است چرا که نزديک به نيمی از گونه‌های حيات وحش، در فاصله ۴۰ سال گذشته از بين رفته است.

درصد حيات وحش که در فاصله ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ از بين رفته است
درصد حيات وحش که در فاصله ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ از بين رفته است

فعالان حوزه محيط زيست از اين خبر استقبال کرده‌اند.

«کن نوريس» رييس مرکز علوم باغ‌وحش لندن هم در بيانيه‌ای گفته است: «اگر امروز يک حيوان وحشی در باغ وحش بميرد، خبر روز تمامی روزنامه‌ها خواهد بود. اما خيلی از حيات وحش در خارج از محيط ديد ما در حال از بين رفتن است و ما هيچ خبری از آن نداريم».

دانشگاه دولتی مسکو بزرگترين بودجه مالی در تاريخ خود را برای اين پروژه دريافت کرده است. بودجه‌ای معادل ۱۹۴ ميليون دلار از سوی دولت در اختيار دانشگاه قرار گرفته و بخشی از اين بودجه صرف ساختن تاسيساتی با مساحت نزديک به ۴۲۹ کيلومتر مربع برای ذخيره اطلاعات ژنتيک خواهد شد.

رييس دانشگاه مسکو گفته است: «با داشتن تاسيسات کامل، می‌توانيم تمامی مواد سلولی لازم را جمع‌آوری کرده و نگهداری کنیم تا بعد بتوان امکان بازتوليد آن را داشت و بانک اطلاعاتی کاملی برای حفظ داده‌های مرتبط با آن هم ايجاد خواهيم کرد».

وی افزود: «اين پروژه قدمی بزرگ در تاريخ روسيه خواهد بود و با اين کار يک کشتی نوح واقعی را ايجاد می‌کنيم».

XS
SM
MD
LG