لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۱

«نواحی شمال تکریت» از گروه حکومت اسلامی بازپس گرفته شد


خودروی هدف قرار گرفته داعش در «العلم»
خودروی هدف قرار گرفته داعش در «العلم»

گزارش‌ها حاکی است نیروهای عراقی با کمک شبه‌نظامیان حامی دولت توانسته‌اند نواحی شمال و شهر «العلم» تکریت را از نیروهای حکومت اسلامی یا داعش بازپس بگیرند.

به گزارش روز ۱۹ اسفندماه خبرگزاری رویترز، خانواده‌هایی که از زمان تسلط داعش از منطقه گریخته بودند، با خوشحالی و شادی به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

لیث الجبوری، شهردار «العلم» در شمال تکریت گفت: «ما به طور رسمی اعلام می‌کنیم که شهر را پس گرفته‌ایم. عملیات برای بازپس‌گیری موصل و تکریت ادامه دارد و ما پیش خواهیم رفت».

گزارش یاد شده حاکی است که با این پیشروی، ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه در حال حاضر دو شهر اصلی در جنوب و شمال تکریت را در اختیار گرفته‌اند.

از هفته گذشته عملیات نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری تکریت آغاز شد. شهر تکریت، زادگاه صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق است.

این گزارش می‌گوید نیروهای «حکومت اسلامی» مشغول فرستادن نیروهای بیشتر به سمت تکریت هستند تا بتوانند این شهر را در کنترل خود نگه دارند.

ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، گفته بود: «عمليات تکريت فقط با عمليات هوايی نیروهای ائتلاف عليه نيروهای گروه حکومت اسلامی در اطراف شهر بیجی ميسر شده است».

تکريت مرکز استان صلاح‌الدين عراق، بر کرانه رود دجله قرار گرفته و پيش از تصرف شهر توسط داعش حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعيت داشت. بنا بر گزارش‌ها هم‌اينک بيشتر ساکنان تکريت از شهر گريخته‌اند.

در همين حال ارتش عراق در عملياتی وسيع‌تر تلاش می‌کند تمام استان صلاح‌الدين را از گروه حکومت اسلامی باز پس بگيرد.

XS
SM
MD
LG