لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

«احتمال تکرار حمله اسرائیل به محموله موشک‌های روسی در سوریه»


روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در گزارشی که روز چهارشنبه نهم مرداد ماه منتشر شده، نوشته که حمله ماه گذشته اسرائيل به محموله موشک‌های روسی در سوريه هدف حمله را به طور کامل تامين نکرده و لذا احتمال تکرار حمله از سوی اين کشور وجود دارد.

تحليلگران اطلاعاتی آمريکايی که از سوی نيويورک تايمز مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، گفته‌اند در پی آن حمله اسرائيل، حکومت سوريه ظاهرسازی کرد تا نشان دهد که در حمله اسرائيل، محموله‌های موشکی منهدم شده است.

بنابراين گزارش، سوريه با ايجاد آتش‌سوزی عمدی در اطراف محلی که اسرائيل آن را بمباران کرده بود، تلاش داشت وانمود کند که انهدام محموله‌ها قطعی است تا مانع از تکرار حملات آتی اسرائيل شود و موشک‌های باقيمانده را نيز جا به جا کرد.

در حالی که اسرائيل هنوز نسبت به حمله روز پنجم ژوئيه، چهاردهم تير، سکوت کرده است ابتدا رهبران ارتش آزاد سوريه گزارش دادند، آن بمباران‌های سهمگين عليه انبار موشک‌های ياخونت در بندر لاذقيه در ساحل دريای مديترانه، از سوی اسرائيل صورت گرفته است.

سپس شبکه تلویزیونی «سی ان ان» بيست و يکم تير به نقل از مقامات آمريکايی تاييد کرد که جنگنده‌های اسرائيلی عامل حمله به لاذقيه بوده‌اند.

موشک‌های «ياخونت» با برد سيصد کيلومتر و کلاهکی به وزن ۲۵۰ کيلوگرم، برای حمله به هدف‌های دريايی کاربرد دارد.

اسرائيل نگران است که سازمان شيعی حزب الله لبنان با دريافت اين نوع موشک‌ها، توان خود را برای حملات دريايی عليه اسرائيل افزايش دهد.

حزب‌الله در عمليات جنگی ۳۳ روزه سال ۲۰۰۷ با راکت‌های ساخت ايران به ناوچه‌های اسرائيلی حمله کرد که از جمله حمله به يکی از مدرنترين ناوچه‌های اسرائيلی، اين کشور را غافلگير کرد زيرا داشتن چنين توانی از سوی حزب الله را به درستی ارزيابی نکرده بود.

سی ان ان به نقل از منابع آمريکايی گفته بود، اسرائيل و آمريکا هر گونه نقل و انتقال محموله‌های سلاح را از روسيه به سوريه زير نظر دارند.

اسرائيل گفته است در بحران داخلی سوريه دخالت نمی‌کند و قصدی برای ورود به اين جنگ داخلی ندارد اما انتقال سلاح‌های پيشرفته از سوريه به حزب‌الله که «قواعد بازی» را در منطقه تغيير دهد، تحمل نخواهد کرد.

به گفته مقامات اسرائيل، سلاح‌های پيشرفته‌ای که از روسيه به سوريه برسد، به خاطر نگرانی از افتادن آنها به دست حزب‌الله، می‌تواند هدف مشروعی برای حمله اسرائيل باشد.

اسرائيل سی و يکم ماه ژانويه اولين حمله آشکار خود به سوريه را انجام داد و سپس در روزهای سوم و پنجم ماه مه، دو بار ديگر به سوريه حمله کرد.

پس از تاييد حملات دوم و سوم از سوی بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بود که بشار اسد پس از مدتی سکوت، به اسرائيل اخطار کرد که در صدد تکرار حملات نباشد و در غير اين صورت، پاسخ لازم را خواهد گرفت.

حسن نصرالله دبيرکل حزب الله نيز گفته بود «به زودی سلاح‌های پيشرفته‌تر از آن چه که اسرائيل نابود کرده، در اختيار حزب الله قرار می‌گيرد».

در اين ميان، روسيه نيز درخواست اسرائيل را برای تحويل ندادن سلاح‌های جديد به سوريه، از بيم اينکه بدست حزب الله برسد، رد کرده و گفته است که «قراردادهای قانونی» فروش سلاح به سوريه را همچنان عملی می کند.

با وجود اين، بنیامین نتانياهو گفته است، هر زمانی که محموله‌های ياد شده به سوريه برسد، اسرائيل «از خود دفاع خواهد کرد».

رسانه‌های لبنانی ماه گذشته خبر داده بودند اسرائيل توجه داشت حمله پنجم ژوئيه زمانی انجام شود که کارشناسان نظامی روسی در قرارگاه نظامی ارتش سوريه نباشند.

در همين حال، برخی رسانه‌های اسرائيلی در هفته‌های گذشته نوشته بودند نخست وزير کشورشان از اينکه دولت آمريکا «عامدانه» خبر حملات اسرائيل به سوريه را منتشر می‌کند، خشمگين است زيرا در حالی که سوريه خود سکوت کرده است، دولت باراک اوباما با افشای اين رخدادها، می‌خواهد اسرائيل را برای گرفتن امتيازات در برخی مسائل ديگر، زير فشار بگذارد.
XS
SM
MD
LG