لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

اوباما: تيراندازی در کليسا نشان‌دهنده نیاز به اقدام علیه خشونت ناشی از اسلحه است


باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در واکنش به حادثه تيراندازی در يک کليسا گفت: «اين حادثه تاييدی است که به ما نشان می‌دهد خشونت ناشی از وجود اسلحه را تاييد کنيم و برای آن کاری انجام دهيم».

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای اوباما روز ۲۸ خرداد و در واکنش به حادثه تيراندازی در کليسا که به کشته شدن ۹ تن منجر شد گفت: «ما داغدار مرگ انسان‌های معصوم به دست کسانی می‌شويم که هیچ مشکلی در زمینه دستيابی به اسلحه ندارند».

رييس جمهوری آمريکا گفت: «حالا زمان داغداری است ولی بايد صريح بود و اين حقيقت را تاييد کرد که ما در ميان کشورهای پيشرفته جهان، شاهد بيشترين بروز خشونت گروهی هستيم. چيزی که با اين تناوب زمانی و در اين حد در ديگر جاها روی نمی‌دهد و اين در قدرت ماست که برای آن دست به کار شويم».

در جريان تيراندازی شامگاه ۲۷ خرداد در کليسای تاريخی (آفريقايی- آمريکايی) ايمانوئل در چارلستون در ايالت کارولينای جنوبی، ۹ تن از جمله «کلمنتا پينکنی»، کشيش و سناتور ايالتی کشته شدند.

اين گزارش حاکی است رييس جمهوری آمريکا و همسرش ميشل اوباما، رابطه خوبی با اين کليسا داشتند. آقای اوباما از اين کليسا با عنوان «مادر ايمانوئل» ياد کرد و گفت اين بنا نه فقط يک کليسا که بخشی از تاريخ چارلستون و بخشی از تاريخ آمريکا است.

باراک اوباما ضمن اشاره به اينکه تحقيق در اين مورد ادامه دارد و در اين مورد هنوز نمی‌شود در مورد جزييات اظهار نظر کرد، گفت: «خشم و نااميدی از عوامل اصلی چنين تراژدی‌هايی است. من بارها موضع خود را درباره چنین حوادثی گفته‌ام».

از زمان تراژدی تيراندازی در یک دبستان در ايالت کانکتيکت، باراک اوباما تلاش کرده که قانونی برای محدوديت بيشتر استفاده از اسلحه به تصويب برساند ولی با توجه به محبوبيت عمومی اين قانون، سنای آمريکا هنوز به آن رای نداده است.

هر چند جمهوری‌خواهان به طور جدی مخالف هرگونه محدوديت در استفاده از اسلحه در آمريکا هستند، اما حتی دمکرات‌های مجلس سنا هم حاضر نشدند به اين طرح جديد رای بدهند.

در حادثه مدرسه ابتدايی سندی‌هوک که روز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ رخ داد، ۲۰ دانش‌آموز ابتدايی و شش بزرگسال به ضرب گلوله يک جوان مسلح به قتل رسيدند.

در تابستان ۲۰۱۲ نيز يک مرد مسلح به هنگام نمايش آخرين فيلم سه گانه بتمن «شواليه تاريکی بر می‌خيزد» در يکی از سينماهای ايالات کلرادو با شليک پياپی، ۱۲ نفر را کشت و بيش از ۶۰ تن ديگر را مجروح کرد.

باراک اوباما تاييد کرد که سياست نقش سنگينی در هرگونه طرح و يا قانون امنيت بيشتر در مورد استفاده از سلاح بازی می‌کند. وی با اين حال ابراز اميدواری کرد که تغييری در اين روند ايجاد شود.

آقای اوباما گفت: «بالاخره در نقطه‌ای اين مسئله برای مردم آمريکا مهم خواهد بود که با عقل جمعی به قضيه خشونت ناشی از اسلحه نگاه کنند و بتوانند تغييری در آن ايجاد کنند».

باراک اوباما همچنين از حادثه تيراندازی در کليسای سياهپوستان چارلتون به عنوان يادآور عصر تاريکی در تاريخ آمریکا در مورد تبعيض نژادی ياد کرد و گفت ابراز تاسف همگانی در مورد اين تراژی نشان می‌دهد که می‌توان بر بقايای نفرت به جا مانده از آن، غلبه کرد.

XS
SM
MD
LG