لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

اوباما «مسووليت» کشته‌شدن گروگان‌ها در افغانستان را برعهده گرفت


باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد مسئوليت کامل کشته شدن دو گروگان – يک آمريکايی و يک ايتاليايی – که در جريان عمليات مقابله با تروريسم به دست گروه القاعده کشته شدند را برعهده می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای اوباما روز پنجشنبه سوم اردیبهشت از «قانونی بودن» حمله هواپيمای بدون سرنشين به يکی از مخفيگاه‌های القاعده در افغانستان دفاع کرد و گفت هيچ‌گونه اطلاعاتی که احتمال دهد در آن‌جا ممکن است گروگان‌هايی حضور داشته باشند، در اختيار نبوده است.

رييس جمهوری آمريکا گفت: «طبق اطلاعاتی که در زمان بررسی در اختيار داشتيم، که شامل صدها ساعت شنود و رديابی اطلاعاتی بود ما مطمئن شديم آن مکان يک مکان مخفی القاعده است، هيچ نيروی غيرنظامی در آن حضور ندارد و همچنين امکان اين که بتوان اين تروريست‌ها را دستگير کرد، وجود ندارد».

آقای اوباما در کنفرانسی خبری در کاخ سفيد واشينگتن گفت: «اطمينان داريم در جريان اين حمله، شماری از اعضای خطرناک القاعده کشته شده‌اند».

در ميان کسانی که در جريان اين حمله کشته شده‌اند، يک شهروند آمريکايی به نام «احمد فاروق» حضور داشت که به گفته کاخ سفيد، از رهبران القاعده بوده است.

مقامات رسمی دولت آمريکا همچنين می‌گويند يک شهروند دیگر آمريکايی به نام «آدم يحيی غدن» که به عنوان سخنگوی گروه تروريستی القاعده عمل می‌کرد هم در يک حمله جداگانه ديگر در ماه ژانويه کشته شده است.

رييس جمهوری آمريکا در سخنان روز پنجشنبه خود هيچ اشاره‌ای به فاروق يا غدن نکرد. تمرکز او در جلسه مطبوعاتی خود بر «وارن واينستاين» شهروند آمريکايی بود که از سال ۲۰۱۱، در گروگان القاعده بود.

همچنين آقای اوباما به «جيووانی لو پورتو» شهروند ايتاليايی که از سال ۲۰۱۲ از سوی القاعده به گروگان گرفته شده بود، اشاره کرد.

وی از کشته شدن اين دو گروگان ابراز تاسف و برای خانواده‌های آن‌ها آرزوی صبر کرد.

پيش از اظهارات رييس جمهوری آمريکا، گزارش‌هايی منتشر شد که در آن گفته شد در عمليات جداگانه هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در ماه ژانويه، دو شهروند آمريکايی عضو القاعده و دو گروگان کشته شده‌اند.

منابعی که نخواستند نام آن‌ها فاش شود گفته‌اند که اين دو حمله در روزهای ۱۴ و ۱۹ ژانويه سال جاری ميلادی، ۲۴ و ۲۹ دی ماه پارسال، انجام شده است.

اخبار مربوط به اين حمله روز پنجشنبه از سوی کاخ سفيد تاييد شد. مقامات دولت آمريکا گفته‌اند که اين حمله در ناحيه مرزی ميان افغانستان و پاکستان بوده و حاضر نشدند جزييات دقيق محل حمله را اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG