لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

بخت گروه‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲


عباسعلی کدخدایی،‌ سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه، از تایید اصلاح قانون انتخابات، در آخرین جلسه این شورا خبر داد.

بدین ترتیب، وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به تنهایی برگزار کننده انتخابات نیست و وزارت کشور زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات عمل می‌کند.

این هیات متشکل از نمایندگانی از سه قوه و هفت تن دیگر از چهره‌های ملی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

محمود احمدی‌نژاد نیمه های آذرماه در واکنشی تند گفته بود همه تلاش خود را برای جلوگیری از به تصویب رسیدن این قانون به کار خواهد برد.

روز دوشنبه نهم بهمن همچنین خبرهایی درباره امکان نامزد شدن اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد.

مهدی مهدوی آزاد، سردبیر پیشین وب سایت خبری آفتاب که اینک ساکن آلمان است می‌گوید:

مهدی مهدوی آزاد: «واقعیت مهم این است که اولا ایشان سبد رای بهتری دارد. کسانی مثل ناطق نوری و حسن روحانی اصلا چنین سبد رایی ندارند. دوم اینکه با سایر افرادی که موجه هستند مثل آقای خاتمی اجازه حضور در انتخابات داده نخواهد شد. اما در طرف مقابل باز هم واقعیت دیگری هست و آن اینکه آقای هاشمی می‌داند که آقای خامنه‌ای به هیچ طریقی اجازه نخواهد داد که هاشمی رفسنجانی به انتخابات ریاست جمهوری برسد و سپاه و طیف تندرو چنین چیزی را نخواهند پذیرفت. از مجموع همه این حرف‌ها من با اطمینان بیش از ۹۰ درصد می‌گویم هاشمی تحت هیچ شرایطی کاندیدا نخواهد شد.»

روز دوشنبه دو اظهار نظر دیگر هم از سوی اصلا ح‌طلبان به گوش رسید.

سعید حجاریان، چهره شناخته شده جریان اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با اعتماد گفت که اگر محمد خاتمی نامزد شود، رای بالایی خواهد داشت.

خبرگزاری فارس هم نوشت که عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اول محمد خاتمی گفته است که برد و باخت مهم نیست. باید در عرصه سیاست حاضر باشیم.

درباره موضع نهایی اصلاح طلبان از مهدی مهدوی آزاد می‌گوید:

مهدی مهدوی آزاد: «اصلاح‌طلبان می‌دانند در جامعه فراموش‌کار ایران که یک جامعه توسعه نیافته است، عدم حضور، خود به خود منجر به نابودی آنها خواهد شد. بنابر این بین آنها یک دوگانگی خیلی جدی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند برای یادآوری خودمان به مردم باید حضور حداقلی داشته باشیم ولی در مقابل طیف بسیاری می‌گویند در شرایط که همه در زندانند و هیچ راهی برای ما باز نیست، حضور ما در انتخابات به معنای خیانت به زندانیان و آرمان‌های مردم و شعارهای اصلاح‌طلبان خواهد بود.»

در سوی دیگر ماجرا و در طیف اصولگرا، رقابت‌های داخلی همچنان در جریان است.

مهدی مهدوی آزاد: «به صورت کلی سه طیف در میان اصولگرایانی که الان حدود ۴۰ نامزد بالقوه دارند وجود دارد. طیف اول، طیف آقای احمدی‌نژاد است. طیف دوم ، طیف اصولگرایان رادیکال و امنیتی و نزدیک به بیت رهبری – منظورم نزدیک به فرزند آیت الله خامنه‌ای یعنی مجتبی خامنه‌ای- است که این گروه سپاه و دستگاه امنیتی و زندان و دستگاه قضایی را با خودشان همراه دارند. طیف سوم، طیفی از اصولگرایان معتقد هستند که میانه را می‌گیرند و به آینده می‌اندیشند. در مجموع فکر می‌کنم رقایت بین دو طیف خواهد بود؛ طیف اصولگرایان امنیتی و طیف آقای احمدی‌نژاد.»

در کنار همه اینها روز دوشنبه فرمانده نیروی انتظامی هم وارد ماجرای انتخابات شد.
اسماعیل احمدی مقدم در سخنرانی خود در دانشگاه علوم انتظامی از آن گفته است، همه رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند این بار در فضای انتخاباتی یک انفجار اقتصادی -سیاسی به وجود بیاورند.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران قرار است روز جمعه ۲۴ خرداد سال ۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG