لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

سقف توليد ۳۰ ميليون بشکه نفت در روز در اوپک تمدید شد


عبدالله البدری، دبیرکل اوپک
عبدالله البدری، دبیرکل اوپک
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، اعلام کرد که برای شش ماهه دوم سال جاری ميلادی سقف توليد روزانه ۳۰ ميليون بشکه نفت را تمدید کرده است.

به گزارش روز ۲۱ خرداد خبرگزاری رويترز، ۱۲ کشور عضو سازمان اوپک همچنين از قيمت فعلی نفت یعنی ۱۱۰ دلار برای هر بشکه نفت برنت دريای شمال ابراز رضايت کردند.

این در حالی است که به گفته خبرگزاری رویترز خریداران این کالا در جهان قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را ترجيح می‌دهند.

به گزارش رويترز، در ميان کشورهای عضو اوپک، ايران و ليبی در حال حاضر پایین‌تر از ظرفيت توليد خود نفت به بازار می‌فرستند، به این دلیل که ليبی درگير مشکلاتی برای امنیت داخلی خود است و ايران هم با تحريم‌ها روبه‌روست.

در جلسه روز چهارشنبه اعضای اوپک همچنين اعلام شد که مدت زمان حضور عبدالله البدری، دبيرکل اوپک، تمديد شده و او تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ در سمت خود باقی خواهد ماند.

برای سمت دبيرکل بعدی اوپک، نيجريه «ديزانی آليسون مادوکه»، وزير نفت خود، را نامزد کرده است.

بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران، پيشتر و در حاشيه اجلاس اوپک گفته بود که با رفع تحريم‌ها، صادرات نفت ايران توانايی افزايش ۵۰۰ هزار بشکه در روز، و در کمتر از سه ماه رسيدن به توليد مجموعا ۴ ميليون بشکه در روز را دارد.

رويترز پيشتر گزارش کرده بود که آقای زنگنه اعضای اوپک را نيز در مورد برنامه‌های آينده ايران در افزايش فوری سقف توليد با کمک سرمايه‌گذاران خارجی، در صورت برداشته شدن تحريم‌ها، باخبر کرده است.

به گفته او، تهران پيشنهاد‌های خود را در مورد ميدان‌های نفتی، پروژه‌ها و قراردادهای نهايی «تا ماه نوامبر» در لندن با شرکت‌های خارجی در ميان می‌گذارد.

به گزارش رويترز، برنامه اوليه برای اين کار، ماه آوريل (دو ماه پيش) بود که عقب کشيده شده است.

رفع کامل تحريم‌های ايران بستگی به فرجام يافتن گفت‌وگوهاي اتمی دارد که بنا بر قرارهای اوليه بايد تا پايان تيرماه به نتيجه برسند. اما ممکن است مدت توافق موقت ايران و ۵+۱ تا شش ماه ديگر تمديد شود.

آقای زنگنه در مورد برنامه‌های احتمالی ايران - در صورت رفع تحريم‌ها - گفته است که اولويت با احيای ميدان‌های نفتی قديمی موجود، مانند اهواز، آغاجری، گچساران، مارون يا بی‌بی‌حکيمه یعنی توليدکننده بيش از ۸۰ درصد نفت ايران است.
XS
SM
MD
LG