لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

جمع آوری اقلام آلوده به مواد شيميايی مضر از بازارهای اروپا


نیون میمیتسا، کمیسر امور بازار مصرف کنندگان اتحادیه اروپا
نیون میمیتسا، کمیسر امور بازار مصرف کنندگان اتحادیه اروپا
بخش بررسی اقلام غيرخوراکی در اتحاديه اروپا، در سال ۲۰۱۳ ميلادی بيش از دو هزار کالای آلوده به مواد شيميايی مضر را ممنوع و آن ها را از بازار مصرف خارج کرده‌است. بيشتر اين کالاها در حوزه اسباب‌بازی و صنايع پارچه و نساجی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و در گزارشی که روز پنجم فروردين ماه منتشر شده، بدنه اجرايی نظام اطلاعات فزاينده يا RAPEX در سال ۲۰۱۳ در فهرست خود، حدود دو هزار و ۳۶۴ کالا را مضر تشخيص داده است.

نظام جمع آوری اطلاعات RAPEX در ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا به همراه ايسلند، نروژ و ليختنشتاين فعال شده است.

«نيون ميميتسا» کميسر امور مرتبط با حقوق مصرف کنندگان در اتحاديه اروپا در بروکسل و در جريان معرفی اين گزارش گفت که حضور اقلام مضر در بازار اتحاديه اروپا در مقايسه با سال قبل، نزديک به ۳.۸ درصد افزايش داشته است.

بيشتر اين کالاها به توليدات کشور چين مربوط می شود. برای مثال برخی از مواد به کار رفته در توليد کفش و دمپايی، به کروم آلوده هستند.

کميسر حقوق مصرف کنندگان اتحاديه اروپا گفت: «با توجه به تشخيص بهتر و بررسی مناسب‌تر کالاها، می‌توانيم مواد مضر را سريع‌تر ارزيابی کرده و از توزيع آن جلوگيری کنيم.»

نيون ميميتسا افزود: «پوشاک و اسباب‌بازی در ميان کالاهايی بودند که بيشتر آلودگی‌های مواد مضر در آن رديابی شده است و ۲۵ درصد کالاهای مضر در اين حوزه ها بود. پس از آن کالاهايی چون تلفن‌های موبايل در حدود ۹ درصد، صنايع خودروسازی هفت درصد و مواد آرايشی با چهاردرصد در ميان کالاهای مضر تشخيص داده شد.»

۶۴ درصد توليدکنندگان در ميان اقلام مضر اين فهرست، از کشورهای چين و هنگ کنگ هستند. اتحاديه اروپا گفته با توجه به حضور گسترده چين در بازارهای اتحاديه اروپا، مذاکراتی با هدف آشنا کردن صنايع چين با استانداردهای اتحاديه اروپا در حال انجام است.

در ميان فهرست کشورهايی که طبق گزارش کميسر حقوق مصرف کنندگان اتحاديه اروپا، اقلام مضر توليد و توزيع کرده اند، ۱۵ درصد آن از کشورهای اروپايی است. دو درصد از آلمان، دو درصد از ايتاليا و يک درصد از بلغارستان در اين گزارش ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رديابی اقلام مضر و خطرناک در اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۴ حدود ۲۷ درصد بود و در سال های گذشته به دليل برپايی نظام جمع آوری اطلاعات و بهبود رديابی کالاها، اين آمار پايين آمده است.

بر اساس اين برنامه، کشورهای اتحاديه اروپا کالاها و اقلام مضر برای محيط زيست و مصرف کنندگان را رديابی و معرفی می کنند. پيش از اين اقلامی در حوزه هايی چون ابزار آتش بازی و يا شارژرهای باتری و اسباب بازی‌های کودکان بررسی شده و در حال حاضر اقلامی چون پوشاک و سنسورها يا حس‌گرهای دود، در حال بررسی است.

کميسيون مصرف کنندگان اتحاديه اروپا با بررسی استانداردهای اين اتحاديه، مواد به کار رفته در توليد اين کالاها را بررسی کرده و در صورت مضر تشخيص داده شدن، به توليد کننده اطلاع داده و همچنين کالاها را از بازار جمع می کند.

در سال ۲۰۱۲ ميلادی، بيشترين کالاها و اقلام مضر از کشور مجارستان بود که ۱۲ درصد از توليدات آن در اين فهرست آمده بود. آلمان و اسپانيا هر کدام با ۱۱ درصد، بلغارستان با هشت درصد و بريتانيا با شش درصد از ديگر کشورهايی بودند که در اين فهرست به آن ها اشاره شده بود.
XS
SM
MD
LG