لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

«روسیه نگران افزایش تحریم‌های غرب علیه ایران است»


وزارت امور خارجه روسيه که همواره غرب را به دليل اقدامات يک جانبه عليه ايران مورد سرزنش قرار داده، چهارشنبه با صدور يکی از تندترين بيانيه ها در اين زمينه ، کشورهای غربی را صراحتا به ايجاد تفرقه در گروه ۱+۵ متهم و اعلام کرد تصويب تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران ممکن است مانع از سرگيری روند مذاکرات با تهران شود.

به گفته ديپلمات های روس اين اقدام احساس نگرانی عميقی در مسکو به وجود آورده است.
اين بيانيه می گويد تجربه نشان می دهد که استفاده از زور و فشار به حل مسائل موجود کمک نکرده و بر عکس، وضع را پيچيده تر می کند. در نتيجه پيشرفت مذاکرات با ايران که به عقيده روسيه به تازگی شاهد آن بوده ايم، با تهديد مواجه شده است.

وزارت امور خارجه روسيه در عين حال خواستار برگزاری دور تازه ای از مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵ شد.

در اين بيانيه همچنين آمده است که روسيه اقدامات يک جانبه که با بی اعتنايی به شورای امنيت سازمان ملل انجام می شود، را راهکار مشروع در سياست بين المللی نمی داند.

پیتر تاپيچکانف، کارشناس مرکز کارنگی در مسکو بر اين باور است که سياست معاصر برای مقابله با برنامه اتمی ايران در دست نيست.

وی به در گفت وگو با رادیو فردا می گوید: «در واشينگتن و پايتخت های اروپايی اين نظريه حاکم است که تحريم ها عليه ايران به هدف خود می رسند و اگر فشار اقتصادی باز هم افزايش يابد، ايران از ادامه برنامه هسته ای اش چشم پوشی خواهد کرد. اما بر هر عقل سليم روشن است که اگر ايران نگران هزينه هايی بوده که بابت برنامه اتمی اش پرداخت می کند، سالها پيش سياست خود را تغيير می داد. معتقدم که در کرملين نيز نسبت به اهداف اتمی ايران بدبينی وجود دارد اما سرويس های اطلاعاتی روسیه می گويند که دستيابی اين کشور به بمب اتم در آينده نزديک ميسر نخواهد بود. پس ديپلمات ها هنوز فرصت چانه زنی دارند. به اين دليل است که ديپلمات های روس همچنان به دنبال راهی می گردند تا طرفين به توافق برسند. منطقی است که از ديدشان شرط ادامه مذاکرات، کاهش فشار تحريم هاست.»

ولادیمیر چیژوف، نماينده روسيه در اتحاديه اروپا روز چهارشنبه، تحريم های تازه عليه ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که سياستی که غرب در قبال ايران اتخاذ کرده کوته بينانه است.

او در مصاحبه با خبرگزاری اينترفکس افزود در حالی که روسيه برای از سرگيری مذاکرات هسته ای با ايران می کوشد، اتحاديه اروپا با اقدام نسنجيده خود به ايران پيام نگران کننده از وجود اختلاف ها ميان قدرت های جهانی می فرستد.

یک کارشناس انستيتو اقتصاد جهانی و روابط بين الملل در مسکو بر اين باور است که مسئله هسته ای ايران عملا لاينحل شده است.

وی می گوید: «غرب انتظار دارد که ايران کوتاه بيايد و به تهران التيماتوم داده که تا زمانی که به غنی سازی ادامه دهد با تحريم های هر چه شديدتر روبرو خواهد شد. روسيه با اين که مدعی است حرف اول را در گروه ۱+۵ می زند، پيشنهاد جديدی ندارد. طرح گام به گام که ابتکار مسکو بود اجرا نشد. ايران بايد برنامه اتمی خود را متوقف کند، اما اراده سياسی اين کار را ندارد. اين مانع اصلی تمام توافق هاست.»

به عقيده بيشتر کارشناسان ، روسيه به طور جدی نگران است که اگر مذاکرات با ايران متوقف شود، حمله نظامی به اين کشور اجتناب ناپذير خواهد بود.

اخيرا بسياری از ديپلمات های روس هشدار داده اند که ادامه سياست تحريمی، ايران را بيش از پيش انعطاف ناپذير می کند در حالی که سناريوی نظامی به معنای ازبين بردن نتايج تمام تلاش هايی خواهد بود که تا کنون برای حل اين مناقشه انجام شده است.
  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG