لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

تهدید قطع صادرات نفت ایران؛ هشدار توخالی یا واقعیت؟


رستم قاسمی تهدید کرده ایران صادارت نفت به غرب را قطع می کند
رستم قاسمی تهدید کرده ایران صادارت نفت به غرب را قطع می کند
وزير نفت جمهوری اسلامی روز سه شنبه، دوم آبان ماه به غرب هشدار داد که در صورت تشديد تحريم ها عليه ايران جمهوری اسلامی صادرات نفت را به طور کامل متوقف می کند.
اين تهديد وزير نفت در حالی مطرح می شود که هم اکنون ايران برای فروش نفت خود و انتقال درآمدهای خود از محل فروش نفت با مشکلات زيادی روبروست.

اين تهديدها آنچنان که مسعود کشفی، کارشناس نفت در تگزاس به راديو فردا می گويد چيز تازه ای نيست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم


مسعود کشفی: «صحبت هايی که وزير نفت می کند البته حقيقت ندارد. برای اينکه اگر می توانستند کاملا نفت را توليد و به ميزانی که دلشان می خواست صادر کنند، چه اشکالی وجود داشت که اين مسائل مطرح شود و کشوری که تا ۹۰ درصد درآمدش از محل فروش نفت است، نفتش را نفروشد؟ اين تهديدات صحيح نيست.»

در حالی که درآمدهای نفتی ايران بزرگترين بخش بودجه اين کشور را تشکيل می دهد آقای وزير نفت می گويد که ايران خود را برای مديريت اقتصادی بدون درآمدهای نفتی آماده کرده است.

در حالی که به رغم صدها ميليارد دلار درآمد های نفتی در طول هشت سال گذشته، اوضاع اقتصادی ايران چنان آشفته است که هيچ مقامی حاضر به قبول مسئوليت اوضاع نابسامان اقتصادی نيست.

مهرداد عمادی، کارشناس اقتصادی به راديو فردا می گويد که ادامه حيات اقتصادی در ايران بدون درآمدهای نفتی تنها زمان کوتاهی ممکن است.

مهرداد عمادی: «من تصور می کنم در کوتاه مدت اين مسئله ممکن باشد. ممکن است برای چند هفته و حتی برای دو يا سه ماه ايران بتواند اين کار را بکند. ولی با توجه به اينکه مهمترين منبع درآمد ارزی کشور از محل صادرات نفت است، اگر اين کار را بکند فشار سنگين تر متوجه کشورهايی است که خريداران عمده نفت ايران هستند وليکن سنگين ترين هزينه آن را اقتصاد خود ما خواهد داد.»

وی افزود: «برای اينکه با يک تصميم بزرگترين درآمد ارزی خود را قطع می کنيم و اين که شما بياييد و اين شرايط را سنگين تر و اين فشارها را پر رنگ تر کنيد، به نظر من ما را به نزديکی يک خودکشی اقتصادی می کشاند. اميدوارم که ما پيش از اين که چنين تصميمی بگيريم هزينه های آن را برای اقتصاد کشور ارزيابی کرده باشيم.»

رستم قاسمی، وزير نفت جمهوری اسلامی روز سه شنبه همچنین تهديد کرد که ايران اگر نتواند نفت خود را به بازارهای جهانی انتقال دهد، اجازه نمی دهد تنگه هرمز، اين آبراه مهم برای کشورهای ديگر نيز نفعی داشته باشد.

آيا اين تهديد به معنی بستن تنگه هرمز است؟

منصور کشفی: «صحبت هايی که آقای وزير نفت کرده است بارها و بارها در سال های اخير تکرار شده است. اين که ما اين کار را می کنيم آن کار را می کنيم. تنگه هرمز را می بنديم.
اما مسئله اين است که در دوشنبه هفته پيش دولت های کشورهای اتحاديه اروپا تحريم های جديدتر و بسيار سخت تری را عليه رژيم جمهوری اسلامی اعلام کردند. کليت شرکت ملی نفت ايران در قاره اروپا متوقف شده است. نه تنها شرکت ملی نفت ايران، بلکه شرکت های وابسته به صنعت نفت ايران مثل شرکت ملی نفت کش ايران، شرکت ملی گاز ايران، شرکت ملی پالايش ايران و حتی شرکت پخش و پتروشيمی که همگی وابسته به شرکت ملی نفت ايران هستند، کلا همگی از هر گونه داد و ستد در قاره اروپا محروم شده اند. خانم کاترين اشتون، وزير خارجه اتحاديه اروپا هم اعلام کرد که روابط بانکی بانک های اروپا و بانک های رژيم جمهوری اسلامی از آن تاريخ قطع خواهد شد و فقط با کنترل کامل در مورد مسائل انسانی، مثل معامله يا خريد و فروش مواد غذايی و دارو ممکن است انجام شود. حتی از اجازه چاپ اسکناس هم که اينها بخواهند ميزان پول را زياد کنند تا مردم تحت فشار نباشند هم خودداری می کنند.»
XS
SM
MD
LG