لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

تصرف ساختمان‌های دولتی شرق اوکراین از سوی هواداران روسیه


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳:

در خارکيف در شرق اوکراين، هواداران روسيه در ساختمان‌های دولتی که به تسخير خود درآورده‌اند، باقی مانده و حاضر به ترک ساختمان‌ها نشدند. يک روز پيشتر، هواداران روسيه در دونتسک و خارکيف، ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآوردند. مقامات محلی در حال مذاکره با فعالان برای پايان دادن به اين وضعيت هستند.

در چيسينائو، پايتخت مولدوا، مخالفان روسيه در مقابل ساختمان سفارت روسيه در اين کشور تجمع کردند. اين معترضان شعارهای «اين‌جا کريمه نيست» سر داده و هشدار دادند روسيه نقشه‌های الحاق ديگر مناطق به خود را ترک کند. گروهی از حاميان روسيه هم در مقابل سفارت روسيه تجمع کرده و حمايت خود از سياست‌های روسيه را نشان دادند.

در قرقيزستان، آلمازبيک آتمبايف در مراسم يادبود قربانيان سرکوب خشونت‌آميز ناآرامی‌های چهار سال پيش، حاضر شد. وی به همراه ديگر مقامات رسمی دولت در اين مراسم در بيشکک حاضر شده و بر مزار ۹۰ تن از قربانيان خشونت‌ها، گل گذاشتند. تظاهرات چهارسال پيش به تغيير حکومت شد و قربان‌بيک باقی‌اف از کشور گريخت و به بلاروس رفت.

در پيشاور در شمال غربی پاکستان، خبرنگاران در اعتراض به انفجار يک بمب در خانه «جمشيد بقوان» که يک خبرنگار تلويزيونی است، تجمع کردند. بقوان که رييس دفتر شبکه تلويزيونی «اکسپرس تی وی» است، در اين حادثه آسيبی نديده است. خبرنگاران معترض از دولت خواستند موجبات برقراری امنيت برای خبرنگاران روزنامه، راديو و تلويزيون را فراهم کند.

در کابل پايتخت افغانستان، کميسيون رسيدگی به شکايت‌های انتخاباتی، جلسه‌ای عمومی برای رسيدگی به شکايت‌های وارده، برگزار کرد. اين کميسيون اعلام کرد شکايت‌های مطرح شده در مورد تامين بودجه کمپين‌های انتخاباتی و ديگر شکايت‌ها از جمله نبود صندوق‌های کافی برای اخذ رای در برخی حوزه‌ها را بررسی می‌کند. اين کميسيون اعلام کرد تا يک ماه آينده، پاسخ بررسی شکايت‌ها را خواهد داد.

همچنين در کابل، «کارل بيلت» وزير خارجه سوئد با رهبران اين کشور ديدار کرده و وعده داد سوئد به رغم خروج نيروهای نظامی از افغانستان، حمايت‌های خود را ادامه خواهد داد.

در سنت پترزبورگ روسيه، مراسم يادبود ۲۵مين سالگرد قربانيان غرق شدن زيردريايی
«کومسومولتس» در دريای نروژ برگزار شد. در جريان اين حادثه که ناشی از اتصال برقی و بروز آتش‌سوزی در اين زيردريايی بود، ۴۲ تن کشته شدند. ۲۷ تن از خدمه توانستند از حادثه جان سالم به درببرند.

در صربستان، «کارل ون هابسبورگ» نوه چارلز اول، امپراتور سابق اتريش – مجارستان، يک مدال به «ايويتسا داسيچ» نخست وزير اين کشور اهدا کرد. نخست وزير مجارستان روزهای آخر حضور در دفتر نخست وزيری را می‌گذارند و به زودی از اين مقام کنار می‌رود. حضور مقامات اشرافی اتريش در بلگراد، پيشاپيش مراسم يادبود شروع جنگ جهانی اول در اين کشور است.
XS
SM
MD
LG