لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

جلوگیری از برگزاری کنگره تاتارها در روسیه


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳:

در نزديکی کرکوک در شمال عراق، شماری از ساکنان خشمگين محلی پس از شنيدن خبر اين‌که شماری از مظنونان به عمليات تروريستی از زندان آزاد شده‌اند، تظاهرات کردند. مظنونان ياد شده پس از بمبگذاری در يک منزل مسکونی، دستگير شده بودند. معترضان ساختمان يک دادگاه، منزل مسکونی يک قاضی دادگاه و نيز محل سکونت يک افسر پليس را به آتش کشيدند.

همچنين در نزديکی کرکوک در شمال عراق، يک بمبگذار انتحاری به يک ايستگاه بازرسی پليس حمله کرده و خود را منفجر کرد. اين بمبگذار مشغول رانندگی با يک خودروی ون بود که در آن مقادير زيادی مواد منفجره جاسازی شده بود. در جريان اين بمبگذاری نزديک به ۱۰ تن از ماموران پليس کشته شده و حدود ۱۲ غيرنظامی و نيروی پليس، زخمی شدند.

در پايتخت قزاقستان، چهار زن در اعتراض به ضبط خانه‌هايشان، خود را در مقابل ساختمان پارلمان به زنجير کشيدند. اين معترضان گفتند آن‌قدر می‌مانند تا نمايندگان پارلمان با آن‌ها ديدار کنند. ضبط شماری از خانه‌ها در آستانه که تحت قانون «نياز حاکميت» گرفته شده، اعتراض‌هايی به دنبال داشته است. معترضان می‌گويند غرامتی که دولت در مقابل ضبط املاک آن‌ها پرداخت کرده، کافی نيست.

همچنين در آستانه در قزاقستان، پليس يکی از اعضای حزب اپوزيسيون سوسيال دموکرات را که در مقابل سفارت روسيه اعتراض يک نفره ترتيب داده بود، دستگير کرد. گفته شده که اين معترض با همکاری‌های نزديک اقتصادی قزاقستان با بلاروس و روسيه، مخالف است.

در جمهوری تاتارستان در روسيه، از ورود ۲۸۰ عضو سازمان مدنی و فرهنگی تاتار به کازان برای حضور در يک مراسم، خودداری شده و اعلام شد که به «دلايل فنی» بوده است. مرکز ملی تاتار که يک سازمان غيردولتی است، قرار بود کنگره‌ای برای ۲۵ مين سالگرد تاسيس خود برپا کند. استفاده از سه مکان ديگر هم در روزهای گذشته از سوی مقامات ممنوع اعلام شده است. معترضان در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و از ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه خواستند به وعده خود برای حفظ حقوق تاتارهای روسيه، عمل کند.

در جمهوری داغستان در روسيه، تظاهراتی در حمايت از شهردار زندانی «ماخاچکالا» برگزار شد. سعيد اميروف، شهردار اين شهر نزديک به ۹ ماه است که در مسکو به زندان افتاده و متهم به دست داشتن در اجير آدمکش و دخالت در عمليات تروريستی است. اميروف اين اتهامات را رد کرده است.

در افغانستان، وزارت خارجه اين کشور اعلام کرد «ملا آقا جان معتصم» رهبر سابق طالبان در دبی ناپديد شده است. يک مقام وزارت خارجه در کابل اعلام کرد وضعيت معتصم با همکاری وزارت خارجه امارات متحده عربی تحت نظر بوده است. معتصم يکی از افرادی بود که برای تشکيل شورای عالی صلح، فعاليت می‌کرد.

شماری از ساکنان قبيله مهمند در شمال غربی پاکستان، نسبت به قطع برق مکرر در اين ناحيه، اعتراض کردند. معترضان يک جاده را مسدود کرده و در آن لاستيک آتش زدند. معترضان می‌گويند قطع برق در مواقعی ۲۰ ساعت در روز است و اختلال جدی در کار و زندگی ساکنان اين منطقه ايجاد کرده است.
XS
SM
MD
LG