لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

انهدام گرزهای خشخاش غیرقانونی در پاکستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳:

در کابل پايتخت افغانستان، اشرف غنی، از کانديداهای انتخابات رياست جمهوری، کميسيون انتخاباتی مستقل را به «جانبداری» و«نداشتن شفافيت» متهم کرد. آقای غنی گفت کميسيون بايد منتظر می‌مانده تا تمام رای‌‌‌های مخدوش و باطل کنار گذاشته شود و بعد نتيجه دور اول شمارش آرا را اعلام می‌کرد. نتايج اوليه شمارش آرا حاکی‌است که عبدالله عبدالله، وزير خارجه سابق افغانستان پيشتاز انتخابات است. انتظار می‌رود انتخابات به دور دوم کشيده شود.

در اسلام آباد، پايتخت پاکستان، شماری از خبرنگاران در واکنش به سوءقصد عليه «حامد مير» گزارشگر تلويزيونی که مورد تيراندازی قرار گرفته و زخمی شد، تظاهرات کردند. اين خبرنگار تلويزيونی در شبکه تلويزيونی اردوزبان «جيو تی‌وی» فعاليت می‌کند. برادر جوانتر حامد مير، دستگاه اطلاعات پاکستان، «آی اس آی» را به دست داشتن در اين سوءقصد متهم کرده و گفته برادرش به دليل ديدگاه‌های سياسی خود هدف اين حلمه قرار گرفته است. خبرنگاران در ديگر شهرهای پاکستان از جمله کراچی هم در واکنش به سوءقصد عليه حامد مير، تظاهرات کردند.

همچنين در پاکستان، مقامات ناحيه قبيله‌ای مهمند، محموله‌ای بزرگ از گرزهای خشخاش غيرقانونی را که با هماهنگی ريش‌سفيدان قبايل جمع‌آوری شده بود، به آتش کشيدند. هرچند مقامات پاکستان در سال ۲۰۰۰ اعلام کردند ديگر کشت خشخاش در اين کشور انجام نمی‌شود، با اين حال فقر و ناامنی در سال‌های اخير بار ديگر باعث رشد کشت غيرقانونی خشخاش شده است.

در آلماتی در قزاقستان، شماری از کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم به خيابان‌‌ها ريخته و آخرين نسخه از مجله‌ای که به آدولف هيتلر اختصاص داده شده، به آتش کشيدند. مجله «آنيز آدام» تمامی آخرين شماره مجله خود را به «ميراث آدولف هيتلر» اختصاص داده است.

در جمهوری آذربايجان، پدر ومادرهای هشت تن از فعالان بازداشت شده که فرزندان آن‌ها در زندان تا زمان برخورداری از دادگاه عادلانه دست به اعتصاب غذا زده‌اند، هماهنگ با آن‌ها اعتصاب غذا کردند. فعالان جبهه جوانان سازمان موسوم به «نيدا» با اتهام اقدام به ناامنی در مارس ۲۰۱۳ هستند که ممکن است مجازاتی حدود شش تا هشت سال زندان درپی داشته باشد. اين فعالان می‌گويند هيچ خطايی مرتکب نشده‌اند و اتهام‌ها عليه آن‌ها با اهداف سياسی مطرح شده است.

در بوسنی هرزگوين، مراسم تخريب هتل زاگرب، ساختمانی با يک قرن سابقه در سارايوو شروع شد. اين ساختمان قرار است به طور کامل تخريب شده و دوباره ساخته شود. هتل زاگرب، در فهرست ميراث ملی بوسنی هرزگوين قرار گرفته بود.

دفتر کار دادستان شهر «چليابينسک» در روسيه شب گذشته به آتش کشيده شد. تحقيقات از محل حادثه می‌گويد در اطراف ساختمان، علامت صليب شکسته نازی‌ها روی ديوار کشيده شده است. اين حادثه مقارن با روز ۲۰ آوريل، ۳۱ فروردين، تولد آدولف هيتلر روی داده است. با اين حال مقامات پليس روسيه می‌گويند ممکن است کسانی برای رد گم کردن علامت‌های صليب شکسته را کشيده باشند و در اصل برای سرقت مدارک، به ساختمان حمله کرده‌اند.

در جمهوری تاتارستان در روسيه، فعالان جوان مراسمی عمومی برای افزايش آگاهی از فساد اداری، برگزار کردند. اين مراسم در چهار نقطه از شهر کازان برگزار شد. اين فعالان، دانشجو بودند و اين مراسم را از راه شبکه‌های اجتماعی تبليغ و سازماندهی کردند.

در بغداد، شماری از مسيحيان عراقی مراسم عيدپاک را در کليسای «سنت جوزف» برگزار کردند. همچنين در سوريه و در شهر «معلوله» در شمال دمشق، مسيحيان مراسم عيدپاک را برگزار کردند.

در قرقيزستان، شماری از ساکنان استان باتکن در مراسم «روز گل» شرکت کردند. نمايندگان موسسه‌ها و سفارت‌خانه‌های خارجی هم در اين مراسم حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG