لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

تظاهرات مسلمانان سنی‌مذهب پاکستان در اعتراض به افراط‌گرایی


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه نهم اسفندماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:26 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه نهم اسفندماه ۱۳۹۲:

در اوکراين مردان مسلح در حال گشتزنی در فرودگاه سيمفروپول، پايتخت کريمه هستند. «آرسن آواکوف» وزير کشور موقت اوکراين گفته نيروهای نظامی يادشده، روسی هستند هرچند به طور دقيق نمی توان هويت آن‌ها را تاييد کرد. از زمان برکنارشدن ويکتور يانوکوويچ از رياست جمهوری اوکراين، ناحيه کريمه روزهای پرتنشی را می گذراند. جدايی طلبان حامی روسيه خواهان جدايی اين منطقه از اوکراين و پيوستن آن به روسيه هستند.

در پاکستان، بستگان شماری از معترضان پس از پياده طی کردن مسافت دو هزار کيلومتری در طی سه ماه، وارد شهر راولپندی شدند. معترضان اعضای اقليت بلوچ هستند که می‌گويند پليس پاکستان بدون هيچ‌گونه روند قضايی، شماری از اعضای خانواده‌های آن‌ها را دستگير کرده است.

در شمال وزيرستان در پاکستان ساکنان شهر «بانو» به دليل ترس از انجام عمليات نظامی عليه طالبان، در حال فرار از منطقه هستند. دولت پاکستان چند حمله نظامی عليه مواضع شبه نظاميان طالبان در شمال پاکستان اجرا کرده است. رسانه‌های غربی می‌گويند مقامات پاکستانی قصد دارند حمله‌ای جدی عليه مواضع طالبان داشته باشند.

همچنين در پاکستان، گروهی از مسلمانان سنی مذهب در شهر کراچی در نماز جمعه شرکت کرده و پس از آن، عمليات شبه نظاميان طالبان را محکوم کرده و خواستار اتحاد کشور در مقابل افراط گرايی شدند.

در آستانه پايتخت قزاقستان، فعالان در مقابل سفارت روسيه تجمع کرده و اعتراض خود به سخنان «ولاديمير ژيرونوفسکی» عضو پارلمان روسيه را نشان دادند. اين عضو پارلمان روسيه گفته که کشورهای آسيای ميانه بايد به اتحاد فدرال روسيه بپيوندند. ژيرونوفسکی پيش از اين هم چنين مواضعی گرفته بود که در نتيجه کشورهای قزاقستان و قرقيزستان، ورود او به کشورهايشان را منع کردند. تظاهرات در مقابل سفارت روسيه به درگيری کشده شد و دو تن از فعالان قزاقستانی دستگير شدند.
XS
SM
MD
LG