لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

رهبر تاتارهای کریمه: الحاق به روسیه را نمی‌پذیریم


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲:

در کريمه در اوکراين، رهبر اقليت تاتارهای اين شبه جزيره اعلام کرد که نتيجه رای گيری پارلمان اوکراين برای الحاق احتمالی به روسيه را به رسميت نمی‌شناسد. «رافت چوباروف» اعلام کرد جامعه تاتارهای کريمه، همه ‌پرسی برای بررسی الحاق به روسيه را نمی پذيرد. دولت جديد اوکراين هم اعلام کرد نتيجه تصميم مقامات کريمه که حامی روسيه هستند را قبول نمی‌کند.

همچنين يکصد تن از زنان در کريمه در اوکراين در اعتراض به اشغال نظامی روسيه، تظاهرات کردند. اين تظاهرات در شهر «استروهانيوکا» که اکثريت آن تاتارنشين هستند، برگزار شد. معترضان شعارهايی در مخالفت با جنگ سرداده و خواستار خروج نيروهای نظامی روسيه از کريمه شدند.

در مقدونيه، «ترايکو واليانوفسکی»، رييس پارلمان اين کشور اعلام کرد انتخابات پيش از موعد در ماه آينده آوريل، ماه آينده ميلادی برگزار خواهد شد. اين تصميم پس از آن اتخاذ شد که نمايندگان پارلمان با اکثريت به برگزاری انتخابات پارلمانی يک سال پيش از موعد، رای دادند. انتخابات بعدی پارلمان مقارن با دور دوم انتخابات رياست جمهوری است و قانونگذاران تصميم گرفتند ميان اين دو انتخابات، يک سال فاصله باشد.

در روسيه، دادگاه قانون اساسی در سن‌‌پترزبورگ بررسی قانونی که نهادهای غيردولتی که از خارج از کشور بودجه می‌گيرند به عنوان «عوامل خارجی» می شناسد، را آغاز کرد. فعالان حقوق بشر می‌گويند اين طرح در تناقض با قانون اساسی روسيه است و فقط بهانه ای برای دولت است که با مخالفان خود برخورد کند. فعالان روسيه همچنين از اين قانون به دادگاه حقوق بشر اتحاديه اروپا شکايت کرده‌اند.

در گرجستان، ائتلاف سازمان‌های غيردولتی کمپين خود برای محدودسازی شنود و دسترسی به اطلاعات آنان از سوی دولت را ازسرگرفتند. اين کمپين که «هنوز دارند به حرف‌های ما گوش می‌کنند» نام دارد، مخالف با هرگونه شنود اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات ديجيتال شهروندان از سوی دولت است. اعضای اين کمپين می‌گويند شنود گسترده در زمان رياست جمهوری ميخائيل ساکاشويلی بالا بوده و هنوز هم ادامه دارد.

در قزاقستان، شماری از ساکنان خانه‌هايی که با حکم تخليه روبرو شده‌اند، در آستانه دست به تظاهرات زدند. معترضان خواهان تجديدنظر در حکم دادگاهی هستند که اين حکم تخليه را صادر کرده است. نيروهای پليس مادرها و کودکانی که در اين تظاهرات شرکت کرده بودند را به اتهام «حضور در تظاهرات بدون مجوز» دستگير کردند.

در کردستان عراق، نزديک ۷۰۰ تن از پناهجويان سوريه در اردوگاهی نزديکی مرز عراق با سوريه، اسکان داده شدند. اين اردوگاه که تحت نظارت سازمان ملل اداره می‌شود، مکان موقتی برای جمعيت گسترده‌ای است که از سوريه خارج می شوند. در حال حاضر نزديک به ۲۰۰ هزار پناهجوی سوری در کردستان عراق به سرمی‌برند.
XS
SM
MD
LG